Cum s-a schimbat Anglia dupa Heysel si Hillsborough! De ce a devenit Premier League cel mai bun campionat din lume
Dupa anii '80, marcati de huliganism, incompetente organizatorice, dezastre, cu o imagine neagra si cu o infrastructura depasita, totul culminand cu excluderea din competitiile europene dupa Heysel si cu tragedia de laHillsborough, englezii si-au reformat din temelii fotbalul.
Pe langa masurile de imbunatatire a infrastructurii si de combatere a huliganismului, englezii si-au reformat si sistemul competitional. Astfel s-a infiintat Premier League, formata din primele echipe din fosta prima divizie, dar, cel mai important lucru, cu independenta financiara fata de ligile inferioare. In rest, totul a ramas la fel, sistemul de promovare/retrogradare si numarul de echipe nu s-au schimbat.
Avand posibilitatea de a-si face singuri marketingul si de a-si negocia contractele de sponsorizare si drepturile TV, fosta prima liga din Anglia, care in momentul infiintarii era ca venituri si ca numar de spectatori in spatele primelor divizii din Italia si Spania, a cunoscut un boom care a culminat cu ultimul contract urias de drepturi TV, de peste 1 miliard de lire sterline pe an doar din drepturile TV de pe teritoriul Angliei. Cu sumele din drepturile TV din afara granitelor, suma se dubleaza, la aproximativ 2 miliarde de lire sterline (aproximativ 2,5 miliarde de euro) / sezon.
Modul de impartire echitabila a drepturilor TV, fara discrepante majore intre primul si ultimul loc (primul loc primeste doar de 1.8 ori mai mult decat ultimul loc), spre deosebire de Spania, unde raportul este unul urias, de 12 la 1, a facut ca Premier League sa fie cel mai spectaculos campionat din lume. Si echipele din a doua jumatate a clasamentului pot sa-si cumpere jucatori valorosi, iar infrangerile echipelor de top de catre echipele din coada clasamentului sunt suficient de frecvente incat sa existe tensiune si presiune in fiecare meci.
Astfel, contractele de drepturi TV au crescut exponential, de 40 de ori, de la 50 de milioane de lire pe sezon in 1992 pana la 2 miliarde de lire pe sezon 20 de ani mai tarziu.
Contractele de sponsorizare au crescut si ele, chiar daca nu in acelasi ritm, dar suficient incat echipele din Anglia sa domine topurile, doar giganti europeni ca Barcelona, Real Madrid si Bayern Munchen sparg "monopolul" britanic.
Spectacolul oferit a fermecat si investitorii financiari din Orient sau din Rusia, care au investit bugete uriase pentru a-si construi echipe de vis cum sunt Chelsea si Manchester City.
Factorii cheie ai succesului Premier League:
- combaterea huliganismului
- imbunatatirea infrastructurii
- schimbarea sistemului competitional
- asigurarea echitatii financiare
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News