Unicul Sagan! Povestea noului campion mondial: s-a lasat in 2009, merge pe o roata in munti si castiga 4 milioane de euro anual

Unicul Sagan! Povestea noului campion mondial: s-a lasat in 2009, merge pe o roata in munti si castiga 4 milioane de euro anual Ciclism

Controversat, popular, talentat. Cam asa poate fi descris Peter Sagan, noul campion mondial la ciclism. Duminica, Sagan a demonstrat ca a lasat in spate scandalurile si controversele, castigand cea mai importanta cursa din cariera

“Nu am vazut niciodata un ciclist cu astfel de calitati. Nimeni nu cred ca a vazut vreodata un ciclist precum el. Poti sa te astepti la orice de la el, fiindca face ce doreste. Orice. Daca va castiga Turul Frantei, nu ma va mira niciodata”. Este declaratia lui Ivan Basso, fost castigator de Turul Italiei, si unul dintre oamenii care il cunoaste cel mai bine pe Peter Sagan, fiind coechipier patru ani cu slovacul. Caci despre Sagan este vorba in propozitie. Noul campion mondial, omul care a trecut peste un an infiorator, cu presiune maxima, pentru a-si confirma, in sfarsit, potentialul intr-o cursa de o zi. De duminica seara, Slovacia are pentru prima data un campion mondial la ciclism. O tara de doar 5,5 milioane de locuitori a fost binecuvantata cu un talent urias, pe care jurnalistii nu s-au dat in laturi sa-l compare cu legendarul Eddy Merckx. Ba chiar in 2013, revista Bicycling se intreba, intr-un portret al lui Sagan, daca nu cumva asistam la o reincarnare a Canibalului, omul care a castigat cinci Tururi ale Frantei.

"Merge extraordinar pe bicicleta"

Dar cine este Sagan? La 25 de ani, palmaresul sau este deja fabulos. Are cate patru victorii de etapa in Turul Spaniei si in Turul Frantei. A castigat Turul Californiei in 2015, bifand si clasicele Gent-Wevelgem si Sageata Brabantului. Mai mult, organizatorii Turului Frantei au schimbat modul de acordare a punctelor la finalurile de etapa tocmai pentru a-i pune probleme lui Sagan. Rezultatul?Al patrulea tricou verde consecutiv in 2015, la doar doua de recordul absolut detinut de Erik Zabel. Pana duminica, insa, lui Sagan ii lipsea ceva. O cursa mare de o zi in palmares, avand deja podiumuri in Milano-Sanremo si Turul Flandrei, dar si un loc 6 in Paris-Roubaix.

 

Peter Sagan's winning move on governor street climb. Pulling out his cleat and clipping back in. #AlsTripToWorlds

A video posted by Alexander Barouh (@albertobarouh) on


Sa ne intoarcem, insa, in timp pentru cativa ani. Sagan a impresionat inca din adolescenta prin stilul sau neconventional. Sa ne amintim acest cuvant pentru ca, de fapt, este cea mai buna caracterizare a rutierului de 25 de ani. A inceput ciclismul la noua ani, la clubul local din Zilina, impresionand prin talentul si modul in care se comporta pe bicicleta. „E un talent fenomenal. Si nu e vorba doar despre calitatile sale fizice. Merge extraordinar pe bicicleta. Coboara fabulos, iese din viraje cu o viteza remarcabila pentru ca e rutierul cu cea mai buna indemanare pe bicicleta din intreg plutonul”, il caracteriza fostul sau coechipier de la Cannondale, Ted King. Iar asta s-a vazut si doi ani mai tarziu de la aceasta declaratie, duminica, la Richmond, cand mutarea decisiva a fost facuta de Sagan pe o coborare. Iar forta sa a fost incredibila! Mai ales ca in timpul ultimei catarari, lui Sagan i-a iesit piciorul din pedala!
 

S-a lasat de ciclism in 2009

Revenim in trecutul slovacului. Tranzitia la ciclismul pe sosea nu a fost facuta decat in 2009, dupa ce in 2008 castigase un titlu mondial la juniori la categoria mountain bike. Acolo primise deja porecla de Terminator, dupa ce distrugea cate o bicicleta pe cursa. „De ciclism m-am apucat datorita fratelui meu, Juraj. Inainte nu ma pasiona, ma interesa doar scoala. Acum nu am mai mers la facultate, pentru ca m-am concentrat pe sport”, spunea Sagan. Si tot in 2009 s-a lasat de ciclism. Echipa cu cel mai bun scouting din pluton, Quick Step, il remarcase pe Sagan, insa slovacul nu l-a impresionat pe bossul Patrick Lefevere, omul care i-a lansat in pluton pe Tom Boonen, Mario Cipollini sau Paolo Bettini. Atunci, Sagan a spus ca nu mai vrea sa auda de bicicleta. Salvarea a venit de la Stefano Zanatta, managerul echipei Liquigas-Doimo, o alta pepiniera incredibila, unde s-au afirmat Vincenzo Nibali sau Ivan Basso.


Astfel ca, la doar 20 de ani, in 2010, Sagan debuta in UCI Pro Tour. „Nu am vazut niciodata un rutier mai puternic fizic la varsta lui. Nu a fost o alegere, pur si simplu stiam ca Peter trebuie sa fie in echipa noastra”, a rememorat Zanatta. Si la a doua cursa in Pro Tour, Paris-Nisa, Sagan incepuse deja ascensiunea catre varf. Doua victorii de etapa in prestigioasa Cursa a Soarelui l-au adus deja pe slovac in prim-plan. Au urmat o victorie de etapa in Turul Romandiei si doua victorii de etapa in Turul Californiei. Cei de la Liquigas isi frecau deja mainile. Simteau ca au pe maini un diamant. Cum procedau, insa?

2013. O mana pe fund, scadere mare in popularitate

Prima victorie de etapa intr-un Mare Tur – Turul Spaniei – a venit in 2011. Plus prima competitie pe etape castigata, Turul Poloniei. La fel si primele nebunii pe bicicleta. Sagan a devenit celebru pentru wheelie-urile sale, realizate chiar si pe cele mai grele catarari din Marile Tururi. Putini sunt cei care au nebunia si rezistenta sa mai incerce un wheelie pe Alpe d’Huez, dupa aproape 200 de kilometri dificili. Sagan a facut-o. Insa daca pentru unii parea distractiv, altii considerau ca slovacul desconsidera competitia. Pentru ciclist n-a contat. Dupa ce a castigat trei etape si tricoul verde in Turul Frantei in 2012, Paolo Zani, boss-ul de la Liquigas-Cannondale, a fost obligat sa-si respecte intelegerea cu ciclistul sau. I-a cumparat un Porsche!

Tanar, talentat, cu un contract bun, Sagan a continuat ascensiunea catre varf. Insa progresul sau n-a fost chiar atat de clar precum se asteptau unii. Brusc, toti ochii erau atintiti pe el. Iar in 2013, Sagan a clacat. Indraznet, poate chiar obraznic, Sagan a facut inconjurul internetului, devenind, inca o data, viral. La finalul Turului Flandrei, atunci cand a fost invins fara drept de apel de Fabian Cancellara, slovacul a ciupit-o de fund pe Maja Leye, una dintre hostessele prezente pe podium. Imaginea a scandalizat, iar Sagan a fost obligat sa isi ceara scuze. Buchetul de flori primit prin posta de la Sagan a consolat-o pe Leye, dar fanii ciclismului au continuat sa-l critice pe cel care parea ca-si iroseste potentialul cu glume misogine in loc sa castige competitii.

Are contract de patru milioane de euro pe an

Iar 2014 si 2015 nu au facut decat sa contribuie la criticile aduse lui Sagan. In total, in aceste doua sezoane, Sagan a castigat 14 curse. Insa petele negre pe recordul au dat apa la moara contestatarilor. Niciun monument castigat, nicio etapa in Turul Frantei. Ba mai mult, in acest timp, Sagan a venit de noua ori pe locul doi, de trei ori pe locul trei si de sapte ori pe locul patru. Asta in 42 de etape posibile! Nici transferul la Tinkoff-Saxo nu i-a priit. A facut implozie in Marele Premiu E3 de la Harelbeke, venind pe locul 30, dupa ce cu trei kilometri inainte de final era in cvartetul fruntas. Locurile 4 in Turul Flandrei si 23 in Paris-Roubaix n-au fost deloc multumitoare. „Are un salariu de patru milioane de euro. Voi cauta o cale legala sa il reduc”, ameninta Oleg Tinkov, patronul echipei lui Sagan, care i-a oferit unul dintre cele mai mari salarii din pluton pentru a-l atrage la echipa unde Alberto Contador e lider.

Probabil ca acum amenintarile nu-si mai au rostul. Kit-ul echipei ruse va avea pentru prima data in istorie o banda in culorile curcubeului pe el. Sagan a castigat Mondialul de la Richmond in stil de campion urias, pe coborare, cand nimeni nu se astepta sa atace. Paradoxal, a fost invizibil pentru 14 din cele 15 tururi de circuit din orasul american, chiar comentatorul UCI, care a produs transmisiunea, repetand aproape obsesiv ca nu-l vede pe Sagan in pluton. Ei bine, slovacul a parut ca se maturizeaza, dupa ce a fost invins de cateva ori in acest an prin simpla izolare de catre adversari. De data aceasta, Sagan a ales momentul perfect si a actionat fara greseala, cu precizie chirugicala. Nimeni nu s-a incumetat sa contreze atacul, iar asta s-a dovedit decisiv. Terminatorul, devenit Hulk intre timp, a castigat Mondialul pe sosea. Urmeaza un monument in 2016? Sau, in sfarsit, o etapa in Turul Frantei? Sau vom asista la un Sagan capabil sa se bata la victorie intr-un Mare Tur? Ramane de vazut. Cert e ca orice fan care nu avea vreo simpatie in cursa de duminica a tinut cu Sagan din momentul atacului sau. Charisma, inteligenta, forta. Sagan le are pe toate. E reteta perfecta... 

Autor: Adrian Costeiu

Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!