Lexus RX 450H, masina ideala pentru victimele societatii de consum
Daca ne-ar intreba omul recent ce masina sa-si cumpere, i-am recomanda cu toata sinceritatea un Lexus RX450h. Este masina ideala pentru victimele societatii de consum. Ele nu au timp pentru intrebari, halesc orice informatie sustinuta de marketingul agresiv si se preamaresc salvatori ai planetei daca-si procura o masina mai eco.
Totusi, un Lexus ramane un Lexus. Tradeaza un statut de invidiat si cine nu vrea sa-i fie tradata prestanta de cinci stele? Iti cumperi masina premium pentru ca faci parte dintr-o lume aparent premium. Altfel, conduci un Logan si-ti faci treaba cu el. Masina RX450h poate fi folosita de asemenea in programe recreative la un azil. Bagi o gasca de batranei in spate, ii plimbi cu Lexus-ul prin Bucuresti si le arati Camp Nou, Covent Garden si Wembley.
Te vor crede pe cuvant, oricum nu-si mai aduc aminte in ce stadiu era Casa Presei cand au vazut-o ultima data. Pe-afara, noul Lexus RX arata ca un Shrek de oras. Nu stii ce au vrut designerii. Sa-i concureze pe chinezi sau sa panicheze pietonii cu niste forme parca de-abia date jos din pat. Este incredibil cum unii producatori reusesc masini mai nereusite decat generatia anterioara. Si cand ii auzi ca au cheltuit sute de milioane in cercetare, design si perfectionare, aproape ca scoti bani din buzunar pentru a-I ajuta. Si daca a fost asa, inseamna ca undeva in proiect a dat o eroare.
Daca batraneii de la care am plecat vor alerga haotic in jurul masinii bucurandu-se ca e mare, la fel se vor delecta si inauntru. Au o groaza de butoane si spatiu. Noul RX este cat un vapor. Ai cam toate comenzile posibile la-ndemana. Nu exista ceva neinventat care sa nu existe pe Lexus. Are si d-aia, si d-aia si inclusiv d-aia. La volan te simti ca-ntr-un jilt deasupra tuturor. Piele poate mai fina decit cea a pasagerei din dreapta. Daca ramanem la batranei, sigur este mai fina, deci mai placuta la atingere. Volanul se poate regla electric in orice fel si pozitie, numai in locul pedalierului nu poate ajunge. Cum de schimbator nu ai nevoie decat cand cuplezi marsarierul, locul acestuia este absolut inutil de mentionat. Pana si in modul de schimbare secventiala este de prisos. Nu se intampla nimic, masina urca sau coboara in ture in legea ei.
Sistemul audio Mark Levinson este ireprosabil si incinta acustica este in mare parte responsabila pentru calitatea sunetului. Se aude clar, puternic, fara zornaieli. La jumatatea kilometrului de bord ai un display pe care alergi cu o manuta tip explorer via mouse-ul situat pe prelungirea consolei centrale. O solutie foarte buna, se vede din nou ca la gadget-uri nu pot fi concurati. Scaunele au si ele memorii, volanul e plin de comenzi pe care nu le intelegi intr-o zi, iar turometrul a cedat locul unui ceas pe care observi intre ce rotatii imaginabile ale motorului se incarca bateriile litiu-ion. In zona inferioara ruleaza motoarele electrice fata-spate, in a doua treime se regenereaza acumulatorii, iar in ultima intra in forta motorul de 3,5 litri.
Sincer, este cea mai complicata masina pe care am condus-o vreodata. Are sisteme de siguranta, de stabilitate, motrice si airbag-uri cat nu am pomenit niciodata in istoria automobilsimului.
Mult mai simplu este sa intelegem ca masina asta are trei motoare. Primul si cel mai puternic este cu ardere interna, un V6 de 3,5 litri si 250 de cai. Cele doua propulsoare electrice care produc 40 de cai sunt plasate echitabil: unul in fata si al doilea in spate. Cand sunt bateriile incarcate, rulezi doar in mod electric. Nu auzi motorul, nu iti dai seama ca masina este pornita, esti ca-n rai. Mare grija la batraneii care s-a putea da jos in mers din masina pentru a remedia ei problema. Cand ii dai talpa sau depasesti vreo 50 de km la ora, intra in sarcina V6-le care livreaza putere puntilor in timp ce motorul electric spate dozeaza si el cuplu axului spate. In acelasi timp, bateriile litiu ion se incarca din energia cinetica produsa de rotile fata. Cel mai mult, acumulatorii se reincarca pe franare, atunci cand nici un motor nu mai consuma si bateriile capteaza toata energia pe care o antreneaza rotile. Toate aceste solutii sunt gandite de catre o unitate centrala.
Foarte complicat este si sistemul de tractiune, care depinde de toate aceste proportii de participare a celor trei motoare implicate. Noi ne-am dumirit uitandu-ne in bord, la o pompa de benzina care varsa combustibil la roata. Roata care la randu-i incarca o baterie. Baterie care la randu-i trimite curent la roata. Reciprocitati peste recirpocitati. Pacat ca benzina nu se regenereaza si ea cumva. Din tot haosul asta complicat rezulta un consum mediu de 6,3 litri…acum vine partea cu marmota, care se leaga foarte tare de consumul pe care l-am obtinut noi. V6-le pune bine jos toti caii. Nu transpiri in depasiri si chiar te poti arunca pe viraje distractiv, atat timp cat ruliul nu te arunca pe tine din masina.
Exista trei tipuri de suspensie. Cea cu stabilizator activ, care reuseste sa te adoarma, una cu articulatiile coborate, ceva mai sportiva si una reglabila in trei trepte.
Cum Lexus este o masina de lux, antifonarea nu putea fi decat pe masura standardelor pretinse de consumator. Nu, chiar nu auzi nimic. Rar de tot nervii motorului, cand deschizi geamul si pui pe fuga toti cei 250 de cai plus 40. Daca SUV-ul nu ar fi fost atat de mare, probabil ca si despre frane am fi avut mai multe cuvinte de lauda. Trebuie sa fii atent, altfel masa enorma te insala mai mult decat te astepti. Si cum directia are si ea fite destule in cap, risti sa impaci prea multe elemente surprinzatoare.
Lexus RX450h este poate unul dintre cele mai confortabile SUV-uri produse vreodata. Ai putere atunci cand o ceri, nu auzi nici musca in masina, sunet de cinema inauntru, dotari ultra si doua motoare electrice care fac din tine un pseudoecologist. Cat despre eficienta partilor implicate in demersul eco, hai sa zicem ca am fost noi zvapaiati si ca nu prea ne-am incadrat in rigorile testului: acelea de a merge la consum atunci cand situatia nu-ti cere sa apesi pedala.
Ne-ar fi greu sa dam o nota masinii. Estetic se putea inzecit mai bine. S-a accentuat forma coupe, ceea ce nu e rau, in schimb sunt componente ale caroseriei care nu-si gasesc linistea. Confortul interior este greu de contrazis. Masina are cam tot ce-ti poti dori inauntru. Dinamic avem un V6 arhisuficient, ajutat de inca doua propulsoare electrice care mai furnizeaza si ele cateva zeci de cai si o autonomie convenabila in traficul urban. Daca toate aceste calitati minus dezavantaje merita sau nu 65.000 de euro… este strict decizia fiecaruia.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News