Renault Twizy sau cum salveaza francezii planeta!
Renault a luat in seama avertizarile meteo din ultima vreme. Ninge in California, tornade in Romania, ploi in desert, ceva nu e in regula.
Gazele de sera fac miracole negative, masinile sunt in mare parte raspunzatoare de clima haotica si poluarea cu dioxid de carbon e in pole position pe agendele eco. Din acest motiv, francezii au vrut sa fie number one la salon cu solutii electrice, implicit emisii zero. Renault a expus patru concepte, pentru toate categoriile de consumatori.
Daca ai tai nu te-au rasfatat cu jucarii cand erai mic, poti recupera cu Twizy. Cel mai simpatic prototip de la salon a reusit sa indulceasca pana si fetele barbatilor. Este masina perfecta pentru fetele care isi decoreaza interiorul cu ursuleti si pisicute din plus. Francezii ultranationalisti au gasit forma geometrica ideala pentru Twizy: hexagon. Tara lor pe patru roti are 2 metri si 30 de cm lungime, exact cat Ghita Muresan. Ca pe scooter, pasagerii stau unul in spatele celuilalt, bucurie mare pentru cei mai perversi dintre voi. Francezii nu au aruncat un prototip la intamplare si gata. Sunt obsinuiti numai cu cinci stele la testele EuroNCAP. Chiar daca interiorul pare fragil, ceea ce pana la urma si este dat fiind plasticul folosit 99%, fasiile pe post de usi au airbaguri laterale.
Jucarioara este dotata la interior cu volan, doua pedale si un panou de control prin care setezi starea de spirit a masinii. Te joci cu ledurile din fata si poti transmite celor din trafic daca esti flower power sau gata sa-ti sara mustarul de Dijon.
Accesul in spate se face prin pivotarea scaunului fata, una dintre metodele ergonomice si spectaculoase. Cel mai spatios loc de depozitare, de 50 de litri, se afla in sezutul scaunului.
Anorexicul Twizy are un motor pe masura: 20 de cai putere si cuplu constant de 70 Nmetru la o greutate neta de 420 de kg. Masina prinde 80 de km/h, deci nu ai sanse sa devii clientul politiei decat in orase. Autonomia este impresionanta pentru un pachet de acumulatori care incape sub cele doua scaune: 100 de km.
Ea este Zoe. Sa nu va treaca prostii prin cap. Este suficient de barbata intr-o lume auto sufocata de pretentii masculine. Renault chiar o ia in serios cu electricele si nu mare ne-ar fi surpriza sa treaca la treaba inaintea multor altora. Unde mai punem ca s-au pripit sa anticipeze termene de lansare. 2012 pentru Zoe, Fluence si Kangoo electrice, Twizy mai are de asteptat pana se maturizeaza. Zoe nu arata rau deloc, nici macar asa plinuta. Se deschide in fel si chip pentru patru pasageri. Are dimensiuni care o incadreaza in clasa compacta, 4,1 metri lungime.Mult mai aproape de realitate decat Twizy, Zoe are si o greutate pertinenta: 1.400 de kg. Motorul de 95 de CP ofera un cuplu de 225 Nmetru pe toata plaja de turatii. In premiera, Renault a inclus un sistem de aer conditionat cu functii de hidratare si de detoxifiere a aerului. Sa insemne asta moartea industriei de braduti parfumati?
Ne plac portierele imense, care se deschid una hais si alta cea. Si ea ultranationalista, Zoe si-a decorat plafonul cu sute de hexagoane micute.
Interiorul este criptat pentru noi, atat de simplu incat nu intelegem nimic. Apar tot felul de fetite in kimonouri pe un display, care incearca sa-ti devina simpatice. Noua ne este simpatica doar Zoe. Masina trebuie sa ramana singurul loc in care mai scapam de gura lor din cand in cand.
Gata cu utilitarele murdare si ruginite. Asa vor arata cele electrice propuse de Renault. Ce-i drept, la scara mica. Ce poti transporta cu un Kangoo decat niste baxuri de guma sau flori? Este doar inceputul, asteptam un Trafic asemanator. Kangoo cu emisii zero are motorul lui Zoe, adica 95 de cai si dezvolta cuplu de 225 Nmetru.
Am ajuns si la cel mai important experiment. Unul bazat pe actualul Renault Fluence, inlocuitorul Megane-ului deja de altadata. Francezii au lansat modelul conventional, cu motoare diesel si pe benzina, iar din 2012 vor sa lase la alegerea clientilor si varianta electrica. Mai mult ca sigur Fluence Z.E. va arata conform modelului proaspat oficializat. Ce vedem aici arata intr-un mare fel, dar destul de ireal pentru inceputul mileniului trei. Tehnologia a fost imprumutata de la Nissan Leaf si ceva ne face sa credem ca tot japonezii stau si in spatele celorlalte modele electrice. Dovada clara este fetita in kimono despre care va vorbeam la Zoe. Motorul dezvolta 110 CP si un cuplu substantial de 280 Nmetru. Nici cu autonomia, francezilor nu ar trebui sa le fie rusine. 160 de km in conditiile unor dimensiuni de clasa compacta. Fluence electric are 4 metri si 80 de cm lungime si cantarsste 1.600 de kg. Mult, dar se explica prin setul de acumulatori litiu-ion. Bateriile se reincarca in 4 pana la 8 ore sau trifazic in numai 20 de minute. Fiind o masina mare, portbagajul are o capacitate totala de 327 de litri, fara a rabata randul de locuri din spate.
Prognoza Renault sustinuta de bossul Carlos Ghosn (Gon) spune ca in urmatoarele doua decade peste 10% din piata auto este rezervata automobilelor electrice. Renault se poate considera un brand care a luat avans zdravan in acest segment cu Twizy, Zoe, Kangoo si Fluence.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News