De la Fangio la Hamilton. Vezi povestea celor mai buni 10 piloti de F1 din istorie
Starul momentului, Jenson Button, desi este cel mai mediatizat om din Formula 1 dupa performanta uimitoare de a castiga titlul cu o echipa aproape de faliment la inceputul sezonului, nu reuseste sa intre in top. Lipsa englezului nu e surprinzatoare, atat timp cat din primii 10 lipsesc legende ca Fittipaldi, Mansell si Stirling Moss.
10. Lewis Hamilton - 1 titlu (2008)
Cu doar 3 sezoane in Formula 1, Hamilton este cel mai tanar campion din istorie, titlu castigat la varsta de doar 23 de ani si 300 de zile. Englezul mai detine si alte recorduri, cum ar fi cea mai lunga serie de podiumuri ale unui debutant (9) si cele mai multe victorii in primul sezon (4). Dupa un sezon 2009 cu numeroase probleme tehnice, e de asteptat ca Hamilton sa revina anul viitor in lupta pentru titlu.
9. Nelson Piquet - 3 titluri (1981, 1983, 1987)
A fost urmasul lui Niki Lauda la Brabham, pe atunci echipa actualului boss din F1, Bernie Ecclestone, pentru care a semnat in 1979, iar doi ani mai tarziu a si castigat primul titlu. Chiar daca nu a reusit sa si-l apere sezonul urmator, in 1983 l-a batut pe Prost si a devenit dublu campion mondial. A avut o relatie incordata cu Nigel Mansell la Williams in 1986, pe care totusi l-a invins un an mai tarziu pentru a castiga al treilea si ultimul titlu din cariera.
8. Niki Lauda - 3 titluri (1975, 1977, 1984)
A semnat pentru Ferrari in 1974 si l-a socat pe Enzo Ferrari spunandu-i ca "masina e o bucata de c***t". Austriacul le-a castigat inimile italienilor si le-a adus primul titlu dupa 11 ani chiar din sezonul urmator. Toata lumea se astepta sa isi apere titlul, dar, dupa 5 victorii, un accident terifiant a fost aproape sa-i termine cariera. Dupa ce a suferit arsuri de gradul 3, fracturi multiple si a avut plamanii arsi de la inhalarea de fum toxic, la spital chiar i s-a facut impartasania.
La doar 6 saptamani dupa accident, Lauda a impresionat intreaga lume cand a revenit si a terminat cu sangele siroindu-i din bandajele de la cap pe 4 in Marele Premiu al Italiei. In ultima cursa a sezonului, pe o ploaie torentiala, Lauda a decis sa se retraga din motive de siguranta si astfel i-a oferit titlul lui James Hunt. Sefii de la Ferrari l-au acuzat pe Lauda pentru pierderea titlului, dar rivalul sau a catalogat gestul ca "un act de bravura". Anul urmator, Lauda a redevenit campion mondial si imediat a plecat de la Ferrari.
S-a retras din Formula 1 in 1979 pentru a se dedica afacerilor, dar a revenit 3 ani mai tarziu la McLaren, pentru care a castigat si ultimul titlu, in 1984, dupa care s-a retras definitiv.
7. Jack Brabham - 3 titluri (1959, 1960, 1966)
A castigat suprinzator primul campionat mondial cu echipa Cooper si a avut un rol important in dezvoltarea monopostului cu care si-a aparat titlul in sezonul urmator.
Cu o concurenta tot mai puternica din partea celor de la Lotus si Ferrari, Cooper n-a mai reusit sa tina pasul si astfel australianul a decis sa-si infiinteze propria echipa. A reusit sa castige al treilea titlu in 1966 si este singurul pilot din istoria F1 care a devenit campion mondial conducand un monopost care sa-i poarte numele.
6.Jackie Stewart - 3 titluri (1969, 1971, 1973)
"Scotianul Zburator" este considerat primul superstar din Formula 1, cu un stil de viata asemanator unui star rock. A uimit prin indrazneala aratata pe pista, dar "mostenirea" lui Stewart nu tine doar de anii in care a pilotat. Si-a folosit imaginea pentru a imbunatati standardele de siguranta din F1 si a trece in uitare momentele in care moartea devenise o rutina in Marele Circ.
5. Jim Clark - 2 titluri (1963, 1965)
A fost un pilot atipic pentru F1, foarte interiorizat si modest. Remarcat prin precizie si un stil de condus elegant, a reusit 25 de victorii in anii '60.
4. Juan Manuel Fangio - 5 titluri (1951, 1954, 1955, 1956, 1957)
Legendarul pilot argentinian a dominat inceputurile Formulei 1, cand a reusit performanta de a castiga 5 campionate mondiale cu 4 echipe diferite in doar 7 ani. Alfa Romeo, Ferrari, Mercedes si Maseratti trebuie sa-i fie recunoscatoare pentru primele lor succese in acest sport.
Colectia lui de trofee ar fi putut fi mai mare daca n-ar fi fost accidentul aproape mortal pe care l-a suferit in 1952. A castigat 23 de curse din cele 52 in care a participat si a fost considerat un deschizator de drumuri, prin tacticile noi si metodele sale de pilotaj. Si toate acestea facute cu stil, gratie, noblete si simtul onoarei, calitati greu de intalnit in Formula 1 de astazi.
3. Ayrton Senna - 3 titluri (1988, 1990, 1991)
Unul dintre cei mai mari piloti pe ploaie, Senna a facut legenda in conditii infioratoare in curse cum ar fi Monaco 1984, Portugalia 1985 sau Marele Premiu al Europei din 1993. A ramas in istorie si pentru rivalitatea cu Alain Prost, dusa dincolo de limite si de reguli.
Tragic, in 1994 a murit la doar a treia cursa pentru noua sa echipa, Williams, in Marele Premiu al San Marino. De numele sau se leaga ofensiva fara precedent a Federatiei Internationale pentru imbunatatirea substantiala a sigurantei in F1.
2. Alain Prost - 4 titluri (1985, 1986, 1989, 1993)
A facut ca F1 sa para un sport usor, cu 51 de victorii in 200 de curse. Si-a legat cariera in mare parte de McLaren, pentru care a concurat 6 ani si cu care a castigat 30 de curse, 3 titluri si a fost de doua ori vicecampion mondial. Dupa doi ani fara rezultate la Ferrari si un an de pauza, a semnat cu Williams si si-a asigurat al 4-lea titlu de campion, incheindu-si cariera in plina glorie.
1. Michael Schumacher - 7 titluri (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Cu un numar incredibil de victorii, 91, germanul care a spart toate recordurile este de departe cel mai mare pilot din istoria Formulei 1.
Cariera sa prodigioasa a avut si destule momente controversate. Primul sau titlu pentru Benetton a fost castigat dupa ce l-a lovit pe Hill, iar multi au sustinut ca a facut-o intentionat. La Ferrari a fost descalificat si scos din clasamentul general dupa ce a incercat sa-l scoata pe Villeneuve in decor in ultima cursa a sezonului 1997. Iar celebrele ordine de echipa de la Ferrari au fost tot timpul un motiv de nemultumire pentru coechipierii sai.
Toate acestea au fost puse in umbra de performantele incredibile ale germanului. Odata castigat primul titlu pentru Ferrari, in al 5-lea sezon in care a concurat pentru Scuderie, Schumacher a mai castigat inca 4 consecutive.
S-a retras in 2006, dupa ce a terminat sezonul pe 2, dupa Fernando Alonso, si a fost aproape sa revina anul acesta, dupa teribilul accident al lui Massa, dar urmarile unui accident de motocicleta l-au impiedicat sa concureze din nou.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News