Noul sezon de Formula 1 incepe cu scandal! Vezi ce probleme au pilotii:
Pilotii din Formula 1 s-au aratat ingrijorati de noutatile tehnice adoptate de Federatia Internationala de Automobilism pentru sezonul 2011 al Campionatului Mondial, printre care se numara sistemul KERS si eleronul spate mobil, dar si de noile pneuri cu care vor fi echipate monoposturile lor.
Campionatul Mondial de F1 va incepe la sfarsitul saptamanii, cu Marele Premiu al Australiei, iar principala problema cu care se vor confrunta pilotii in acest an o reprezinta pneurile Pirelli. Compania italiana, care din 2011 inlocuieste firma japoneza Bridgestone ca unic furnizor de gume, a incercat sa produca pneuri mai putin durabile, pentru a-i obliga pe piloti sa recurga la mai multe schimburi de cauciucuri in timpul unui Grand Prix, contribuind astfel la cresterea imprezivibilitatii si, astfel, spectaculozitatii Formulei 1.
Ce a iesit nu a fost pe placul pilotilor, care au criticat, dupa testele efectuate in pauza competitionala, degradarea accelerata a pneurilor. "Se degradeaza prea repede. Prin turul 16 sau 17 sunt gata. Problema este ca dupa un anumit numar de tururi, cauciucurile sunt terminate, indiferent ce face pilotul", a declarat campionul mondial en-titre Sebastian Vettel, care a estimat ca monoposturile pierd si peste zece secunde din timpul pe un tur, in urma degradarii cauciucurilor.
Cele dure se degradeaza la fel de repede ca pneurile moi, spune Fernando Alonso, in timp ce Adrian Sutil este de parere ca stilul de pilotaj nu are nicio influenta in aceasta situatie: "Am incercat sa conduc in mod diferit, sa zicem cu 20 la suta mai lent la inceput, si asta mi-a oferit poate un tur in plus. Probabil ca vom schimba toti in acelasi timp si destul de des".
Reprezentantii Pirelli s-au aparat, afirmand ca acesta degradare a gumelor produse de compania lor reprezinta o oportunitate pentru Formula 1, nu o problema. "Degradarea accentuata este o proprietate ceruta special de echipe si de organizatori pentru a imbunatati spectacolul. Aceasta este o oportunitate pentru sport, nu o problema", au precizat oficialii producatorului.
O alta provocare pentru piloti este KERS, sistemul de recuperare a energiei de franare, care revine in Formula 1. Acesta a fost folosit pentru prima data in 2009, dar fara rezultate remarcabile. Doar patru-cinci echipe l-au utilizat si niciuna nu s-a acoperit de glorie, campioana mondiala de atunci Brawn GP nemizand in niciun moment pe KERS. La sfarsitul acelui sezon, echipele au decis printr-un "gentleman's agreement" sa renunte la costisitorul sistem pentru anul urmator, dar inginerii au continuat sa-l dezvolte, astfel incat acum poate fi utilizat la un pret rezonabil.
In acest an, KERS va fi folosit in aceiasi parametri ca in 2009: maximum 80 de cai putere care vor fi "adaugati" monopostului pentru 6,6 secunde pe tur, prin apasarea unui buton de pe volan. Sistemul ar tebui sa ofere concurentilor un timp mai bun in calificari, un start mai rapid si mai multe oportunitati de depasire a adversarilor.
Dar pilotii se indoiesc de aceste avantaje, pentru ca toata lumea va avea KERS la dispozitie, cu exceptia celor trei echipe nou-sosite in Marele Circ, Virgin Marussia, Team Lotus si HRT, care l-ar putea implementa totusi pe parcursul sezonului. "Nu cred ca e vreo mare diferenta. Ai KERS, dar si ceilalti il au. Plus ca poate fi folsit si de cel care ataca, si de cel care se apara", explica Vettel.
Insa driverii admit faptul ca sistemul de recuperare a energiei ar putea sa-si merite banii in combinatie cu eleronul spate mobil, o alta premiera in acest sezon. Dupa ce in 2010 a fost utilizata fara succes eleronul fata mobil, FIA le permite acum pilotilor sa modifice in timpul curselor geometria eleronului spate.
Aceasta inovatie are rolul de a reduce rezistenta aerului pentru scurt timp, facilitand depasirile, dar modul ei de actiune este destul de confuz, fiind nevoie de mai multe Grand Prix-uri pentru a-l perfectiona. Aripa devine activa o data pe tur (exceptand primele doua tururi) cand un pilot se afla la mai putin de o secunda in spatele unui adversar, iar actionarea ei - prin apasarea unui buton de pe volan - se va putea face pe o zona de 600 de metri a unei linii drepte a pistei, care va fi marcata pe asfalt.
Pilotul va fi atentionat din turnul de control al cursei de activarea aripii printr-un indicator luminos de pe volan. Dezactivarea ei se face ori automat la sfarsitul zonei de actiune, ori cand pilotul apasa prima data frana. Spre deosebire de KERS, aripa mobila va putea fi folosita doar de pilotul care ataca, nu si de cel care se apara. Castigul ar de fi de vreo 10-12 kilometri pe ora. Eleronul ajustabil poate fi utilizat in calificari ori de cate ori pilotul va dori.
Destul de complicat, nu numai pentru fani, care vor avea totusi posibilitatea de a primi ceva informatii prin intermediul graficii TV, dar si pentru piloti, care ar trebui sa utilizeze atat KERS cat si aripa spate pentru a avea consistenta in depasiri. Sam Michael, oficial la Williams, a povestit cam ce se poate intampla daca pilotii incurca lucrurile. Pastor Maldonado, noul driver al echipei Williams, a apasat, in timpul testelor efectuate in aceasta iarna, butonul pentru actionarea eleronului, apoi s-a fastacit si in loc sa apese butonul KERS a apasat din nou pe cel al aripii, care a revenit la pozitia initiala. Rezultatul a fost ca a pierdut 0,5 secunde numai pe linia dreapta respectiva.
Astfel, pilotii trebuie, in acelasi timp, sa fie atenti la volan, la pista, la retrovizoare, la conservarea pneurilor si la ce li se transmite de la boxe. In ceea ce priveste volanul, acesta a ajuns sa arate ca panoul de bord al unui avion. In 2000, un volan Ferrari avea opt butoane, doua clapete, sase cadrane, un ecran LCD si cateva indicatoare luminoase. Anul trecut au fost 16 butoane, sapte comutatoare, opt cadrane, patru clapete, un ecran mare LCD cu meniu derulabil si 21 de indicatoare LED. Fiecare echipa are propriul "colac", dar in general cam aceasta este structura.
"Cu toate aceste butoane si comenzi pe volan este precum ai conduce vorbind la telefon. Pilotii trebuie sa concureze, nu sa se joace cu tot felul de butoane. Acum operatiunile s-au inmultit. Trebuie sa ultilizezi KERS si aripa mobila ca sa nu pierzi din competitivitate, asa cum anul trecut a fost cu F-Duct, si cred ca nu e bine", este parerea lui Vettel.
"Problema e ca numarul mare de butoane de pe volan te poate distrage de la condus. Nu cred ca este un pericol totusi, dar este un motiv de ingrijoare. Trebuie sa iti iei ochii de la pista, pentru ca nu exista nicio zona unde sa nu apesi un buton sau sa schimbi o viteza", a afirmat si Rubens Barrichello, unul dintre veteranii grilei si presedintele Asociatiei pilotilor de Formula 1.
FIA si echipele de F1 incearca din rasputeri sa le redea fanilor ceea ce acestia au pierdut in ultimii 15 ani, spectacolul duelurilor pe muchie de cutit, iar intrega grila apreciaza ca sezonul 2011 debuteaza cu cele mai radicale masuri in aceasta privinta. Degradarea accelerata a pneurilor, aripa spate ajustabila si, intr-o oarecare masura, sistemul KERS au rolul de inlesni depasirile, "extazul" suporterilor celui mai important sport automobilistic. Iar daca anul trecut a fost unul dintre cele mai spectaculoase din istoria F1, 2011 ar trebui sa fie fantastic. Prima dovada a "noii revolutii" din Marele Circ ar trebui sa iasa la iveala inca de duminica (ora 09.00), atunci cand se desfasoara cursa inaugurala a sezonului, pe circuitul Albert Park din Melbourne.
Sursa: Mediafax
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News