Remember Senna: 15 ani de la disparitia legendarului pilot
Pe 1 mai 1994, triplul campion mondial isi pierdea viata in San Marino si starnea un val de lacrimi in toata lumea, dar si cea mai mare revolutie din istoria Formulei 1.
Ca toti marii campioni, Senna a avut o cariera controversata, cu momente in care a fost hulit si iubit in acelasi timp. Nu a conceput niciodata sa piarda, iar din ambitia si determinarea lui s-a nascut una din cele mai frumoase rivalitati din Formula 1, cu "Profesorul" Alain Prost.
S-a remarcat din primul sezon, la 24 de ani, cand cu o masina extrem de slaba, un Toleman, a facut o cursa fantastica pe ploaie la Monte Carlo si a terminat pe locul 2 chiar in spatele McLaren-ului condus de Prost. Un an mai tarziu a venit si prima victorie, tot pe o ploaie torentiala, cand a castigat pentru Lotus Marele Premiu al Portugaliei.
Primul incident major dintre cei doi mari campioni a avut loc tot in Portugalia, cand Senna a fortat in primul viraj si l-a scos in decor pe Prost. Coechipieri la McLaren, cei doi au castigat 15 curse din 16 in sezonul din 1988, iar brazilianul a castigat primul titlu mondial.
Cele mai grave incidente intre cei doi s-au petrecut la Suzuka. In 1989, coliziunea dintre rivalii de moarte a dus la descalificarea lui Senna, care, chiar daca a castigat cursa a pierdut titlul. In 1990, tot in Japonia, Senna a fortat in primul viraj, dar ciocnirea cu Prost si dublul abandon l-au facut campion mondial.
Titlul din 1991 a fost aproape o formalitate pentru legendarul brazilian, cand monopostul Ferrari neperformant nu i-a mai permis lui Prost sa lupte pentru titlu.
In 1992 si 1993, supermasinile Williams nu i-au dat nicio sansa lui Senna, iar Ayrton a facut tot posibilul pentru a semna cu echipa lui "Papa" Frank, misiune indeplinita in 1994. Senna parea ca va castiga a patra coroana mondiala, dar primele curse au fost pierdute surprinzator in fata pe atunci noii senzatii din Formula 1, Michael Schumacher, una chiar in fata propriilor suporteri, la Interlagos, cand legendele spun ca Senna a abandonat intentionat doar pentru a nu trece linia de sosire in spatele tanarului german.
San Marino era circuitul perfect pentru revenirea in lupta, o cursa ideala pentru configuratia monopostului Williams. Senna conducea cursa, cand problemele la coloana de directie l-au trimis in zidul de beton de pe marginea circuitului, iar un brat al suspensiei i-a strapuns casca.
Brazilianul a pierdut cea mai importanta cursa, cea a propriei vieti, dar a determinat inceputul celei mai mari revolutii din Formula 1 in materie de securitate a pilotilor. Calitatea monoposturilor si desenul circuitelor s-au imbunatatit dramatic de la an la an, iar Marele Circ trebuie sa-i multumeasca pentru reducerea pana aproape de 0 a incidentelor grave.
Cu 41 de victorii, 65 de pole-position si 3 titluri mondiale, Ayrton Senna e unul dintre cei mai titrati piloti din istoria Formulei 1. Dar ceea ce l-au facut iubit si detestat in acelasi timp sunt senzationalele curse de ploaie, stilul de pilotaj dus la extrem, ambitia de a atinge perfectiunea si determinarea de a nu ceda niciodata.
"Iti inchipui ca ai niste limite. Si apoi urmaresti sa-ti atingi aceste limite. Iar o data ce le-ai atins, iti spui: <OK, asta e limita>. Dar apoi se intampla ceva si deodata vrei si poti sa mergi un pic mai departe. Cu puterea mintii, determinarea, instinctul si experientele tale, poti sa atingi cerul." - Ayrton Senna.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News