Bun venit pe National EUROarena. Ce inseamna pentru Romania sa organizeze meciuri la Euro 2020, cea mai mare provocare din istorie
Daca finala Europa League la Bucuresti a insemnat recunoasterea “democratiei” fotbalului din Romania, organizarea unor meciuri de la Euro 2020 ne-ar putea include in spatiul Schengen al fotbalului. Fara viza si fara limite, Romania trebuie sa se ridice la standardul impus de Wembley si Allianz Arena.
A fost capitala cainilor, capitala aglomeratiei, capitala bordurilor si asfaltarii repetate si fara sens, acum Bucurestiul poate fi capitala fotbalului European, daca UEFA va accepta ca Romania sa organizeze meciuri de la Euro 2020.
3 partide din Grupele la Euro 2020 si un meci din optimile sau sferturile de finala, aceasta este miza pentru care FRF si Guvernul Romaniei au garantat ca pana la deadline toate proiectele vitale de infrastructura – transport, logistica si turism – vor fi finalizate.
“Romania a castigat dreptul de a organiza meciuri la Euro 2020” – asta este titlul pe care toti il vor citi daca UEFA va raspunde pozitiv dosarului depus de FRF. Dar ce inseamna “a castigat” de fapt? In primul rand, inainte de a isi calcula incasarile din marketing, turism si merchandising, Romania a castigat o obligatie de a preda Bucurestiul “la cheie” in 2020.
Ca sa intelegem mai clar ce poate castiga Romania prin participarea la un festival European al fotbalului, trebuie sa intelegem ce a pierdut prin ratarea consecutiva a turneelor finale din 2000 si pana in prezent.
Numai prin neparticiparea la Mondialul din Brazilia, Romania “a pierdut milioane de euro”, estimeaza Cristi Iancu de la SEG Team: “Daca Romania ar fi fost la Mondial, terasele si restaurantele ar fi fost pline. In businessul nostru, al marketingului sportiv, poate ca s-ar fi creat o emulatie, ar fi fost un interes mai mare in partea clientilor de publicitate, a sponsorilor. Dintr-o calificare am fi gasit mai multi parteneri cu sume mai mari. Sa nu uitam si de agentiile de pariuri. Prezenta Romaniei la Mondial ar fi adus incasari mult mai mari in aceasta zona.”
Si toate aceste plusuri vin numai din simpla prezenta la un turneu final. Acum vorbim despre organizarea unor meciuri la un turneu final. Pietele din Bucuresti ar fi pline de suporteri, bere, gratar si terenuri artificiale de fotbal, hotelurile ar ar avea toate camerele ocupate cu turisti din toata Europa, consumul ar creste exponential si astfel Bucurestiul ar atrage bani pe care altfel nu ar putea sa-i atinga.
“Pe anumite segmente, consumul ar fi avut potentialul sa creasca undeva intre 15 si 30 de procente, in functie de domeniul de activitate. Comercializarea berii, semintelor, bauturilor racoritoare, vanzarea tricourilor promotionale si agentiile de turism ar fi fost cateva dintre zonele cu crestere in aceasta perioada.”, explica si Bobby Durbac importanta prezentei Romaniei la un turneu final, precum a fost Mondialul din Brazilia. Dar paralela cu Euro 2020 se mentine.
In Europa, turneele finale, fie ca au fost organizate, fie ca au fost “traite” in strada sau la TV, au generat sume uriase de bani si cifre
- In 2010, fiecare suporter din Portugalia, cea mai saraca tara din Vestul Europei, era dispus sa dea in medie 450 de dolari pentru o victorie la Mondial, conform unui studiu ING, publicat de EuroMonitor.
- In perioada Mondialului din 2006, Marea Britanie a inregistrat pe parcursul celor 4 saptamani de competitie cea mai mare vanzare de carne intre 2006 si 2010, arata mai multe date furnizate de ELBEX.
- Universitatea Loughborough a descoperit in schimb ca 10% dintre fanii englezi au baut cel putin 20 de doze si 20 de halbe de bere peste medie, in timp ce unul din 7 a mancat cel putin 10 pizze in perioada Mondialului din 2010.
- “Vaduvele Mondialului”, adica sotiile marilor consumatori de fotbal, ramase singure pe perioada meciurilor, au devenit “tintele” marketingului facut de restaurante si salile de cinema, cele mai afectate zone in perioada unei astfel de competitii.
- Un studiu Visa Europe arata ca in Anglia, consumul a crescut in iunie cu 0.4% fata de luna mai si cu 0.6% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Barurile, pub-urile, restaurantele si vanzarile de tricouri sportive, mancare si bauturi avand cele mai mari “boom”-uri.
Olanda in 2014 a avut de castigat prin prezenta la Mondial, desi nationala nu a mai prins finala. A 5-a economie a Europei care a trecut prin 3 recesiuni, a reusit ca prin fotbal sa ajunga o incredere de consum in piata de la -12 la -2, analistii estimand ca in acest an vor trece pe plus, scrie Bloomberg.
Olanda a stiut sa speculeze fiecare oportunitate de imagine. A lansat o moneda cu golul lui Van Persie reusit in fata Spaniei, pe care a scos-o in 6000 de exemplare puse la vanzare pentru 9.95 euro bucata.
Marten van Garderen, un economist de la ING, a estimat chiar ca daca Olanda ar fi castigat Mondialul, economia tarii ar fi crescut cu 0.2%, in timp ce principalele supermarketuri din tara au incasat 54 de milioane de euro numai din produse legate de Mondial. Un exemplu in acest sens este Albert Heijn, cel mai mare lant de supermarketuri din Olanda, care a oferit gratuit cate o mascota hamster pentru fiecare bon fiscal eliberat de cel putin 15 euro: 45 de milioane de hamsteri s-au dat intr-o tara a carei populatie este de 16.8 milioane de locuitori.
Euro 2020 ar insemna in primul rand o obligatie pentru Romania, insa si sansa unor castiguri consistente. Notorietatea, vizibilitatea si posibilitatea de a deveni relevanta pe o piata unde altii stiu sa produca zeci de milioane de euro din dragostea pentru fotbal sunt doar cateva avantaje de care am putea beneficia. Acum trebuie doar sa asteptam raspunsul de la UEFA.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News