Istoria MMA-ului, Partea a II-a: Cum a ajuns un sport mainstream si de ce valoreaza UFC-ul 3 miliarde de dolari! Cine sunt cei mai buni luptatori din istorie

Istoria MMA-ului, Partea a II-a: Cum a ajuns un sport mainstream si de ce valoreaza UFC-ul 3 miliarde de dolari! Cine sunt cei mai buni luptatori din istorie Kombat

Istoria MMA-ului, PARTEA I - CLICK AICI

Mixed Martial Arts (MMA) a aparut acum 20 de ani prin infiintarea UFC-ului, o promotie care insemna o cusca in care intrau 2 oameni si se bateau fara reguli si fara limita de timp, pana renunta unul. Era voie orice, inclusiv degete in ochi si tras de par! Ideea a fost a familiei Gracie, celebrul clan brazilian care a dezvoltat si popularizat Jiu Jitsu Brazilian in toata lumea. Acestia erau cei mai cunoscuti batausi din Brazilia, o tara in care BJJ-ul si Luta Livre (o alta forma de arta martiala fara reguli) au dus un razboi sangeros in arene timp de zeci de ani de zile.

Helio Gracie, seful familiei, a vrut sa demonstreze intregii lumi eficienta stilului lor, adus in anii '80 in USA. Acestia au reusit ce si-au propus, Royce Gracie, unul dintre cei mai slabi si mai putin atletici membri ai familiei, finalizandu-si toti adversarii timp de 3 gale la rand, devenind cel mai bun luptator din lume la acea vreme.

  • Istoria Mma Ului Partea A Ii A Cum A Ajuns Un Sport Mainstream Si De Ce Valoreaza Ufc Ul 3 Miliarde De

CITESTE SI: Istoria MMA-ului, Partea I:  Primele zile ale UFC-ului si era "romantica" din Pride! Cum s-au nascut legendele: Fedor, CroCop, Sakuraba sau Wanderlei Silva 


Tito Ortiz vs Wanderlei Silva, in perioada pre-Zuffa, cand MMA-ul nu era un sport mainstream

Istoria MMA-ului a inceput cu Ultimate Fighting Championship si se continua cu celebra promotie din USA. Acesta a fost cumparata  in anul 2000 de catre compania Zuffa, detinuta de fratii Fertita, patroni de cazinouri in Las Vegas. Acestia au investit foarte multi bani in promovare agresiva in toate mediile si in special in aprobarea "sportului" ca unul legitim de catre Comisia Atletica de Sport din USA. Pretul de cumparare al UFC-ului a fost unul extrem de mic fata de valoarea de astazi, 2 milioane de dolari, brandul valorand 3 miliarde de dolari in 2013.

De altfel, Lorenzo Fertita, unul dintre patroni, a declarat cativani ani mai tarziu in Fighter's Only: "Avocatii ma sunau si ma intrebau pe ce anume lpatesc 2 milioane de dolari.l Practic nu cumparam nimic dar ei nu au inteles. Eu cumparam cele 3 litere, UFC. Era un produs de marketing extraordinar si il vedeam ca pe o oportunitate, chiar daca am pierdut tone de bani ani la rand", a spus Fertita.

Dupa ce au fost aprobati ca sport legitim de catre Comisia din Nevada, al carei membru a fost chiar Lorenzo Fertita, UFC-ul a revenit la sistemul Pay-per-View, prima gala transmisa in acest nou sistem fiind UFC 33. Produsul a inceput sa creasca din ce in ce mai mult iar primii bani importanti au venit din banii de pe bilete, galele vanzand tichete in valoare de milioane de dolari. Pe langa aceste venituri, UFC-ul a prins la inceputul anilor 2000 contracte foarte bune de sponsorizare cu companii foarte mari, dar si un contract cu Fox Sports Net, primul contract cu o televiziune din istoria UFC.

Cea mai importanta gala din istoria UFC este UFC 40, pe 22 noiembrie 2002. Gala a avut pe card cele mai tari vedete din acea perioada: Tito Ortiz, Ken Shamrock, Chuck Liddell, Matt Hughes sau Robbie Lawler, un tanar aflat pe val la acea vreme, ce, culmea, se bate in 2014 pentru titlul UFC insa din postura de veteran! UFC 40 a vandut toate biletele in sala, la MGM Grand Arena, si a vandut nu mai putin de 150.000 de PPV, de trei ori mai mult decat orice gala pana la acea vreme. Gala a fost promovata de gigantii media ESPN si USA Today, un lucru nemaintalnit pana la acea vreme, galele de MMA fiind inca ceva underground, multi fiind de parere ca UFC 40 a salvat viitorul MMA-ului prin succesul pe care l-a avut. Chiar si asa, pana in 2004, Zuffa avea un deficit de 34 de milioane de dolari de cand au preluat UFC-ul, insa a urmat urmatoarea etapa a promotiei

Primele vedete din istoria UFC-ului si generatia de campioni INVINCIBILI

MMA-ul a reusit sa devina un sport mainstream datorita luptatorilor care au facut sportul cunoscut, la inceputul anilor 2000. Pe langa scena din Japonia, si americanii au produs o serie de campioni pe care fanii UFC-ului nu i-au uitat nici acum, chiar daca unii dintre ei nu mai lupta de ani buni de zile.

 

Tito Ortiz, Chuck Liddell, Ken Shamrock, Matt Hughes, BJ Penn, Randy Couture sau Vitor Belfort au fost printre primele vedete din UFC. Acestia au facut meciuri istorice iar promotia s-a promovat in special prin celebrele conflicte dintre ei, "feudele" dintre Tito Ortiz si Liddell sau Tito si Ken Shamrock fiind celebre.

A doua generatia de vedete a fost adoptata din UFC in momentul in care sportul a trecut la urmatorul nivel iar din spate au venit luptatori mult mai bine pregatiti fizic si tehnic decat cei aflati deja in UFC. Anderson Silva, Georges St. Pierre, Rich Franklin, Frank Mir, Matt Sera au reprezentat a doua generatia din UFC, desi astazi sunt considerati si ei ca facand parte dintre veteranii sportului.

Dintre acestia, cei mai prolifici si mai longevivi au fost Anderson Silva si Georges St. Pierre, cei doi detinand o mare parte din recordurile din UFC. De altfel, Anderson Silva nu a pierdut niciun meci in UFC pana in 2013, fiind neinvins in 7 ani consecutivi, in timp ce Georges St. Pierre a fost invins doar de Matt Hughes si Matt Serra.

 



Cro Cop facandu-l KO pe Igor Vovchanchyn in Pride! CroCop a fost una dintre cele mai mari dezamagiri din istoria UFC, nereusind sa lupte la nivelul din Japonia.

Exodul vedetelor din Pride si Strikeforce, promotii "inghitite" de UFC

O alta lovitura a UFC-ului a fost cumpararea promotiilor concurente si inchiderea acestora. Defunctul Pride a fost cumparata de UFC pentru a se asigura ca nu va mai aparea vreodata pe piata, in timp ce Strikeforce a fost incet si sigur asimilata de catre Zuffa, desi au avut un start fulminant.

Odata cu ingroparea acestor promotii, UFC-ul a adus si cele mai mari vedete in octogon. Printre acestia, cel mai mare succes l-au avut Wanderlei Silva, Rampage Jackson, cel care a devenit si campion UFC, Mirko CroCop, fratii Rodrigo si Rogerio Nogueira, Shogun Rua, si el fost detinator al centurii in UFC, si Fabricio Werdum.

Singurul luptator pe care UFC-ul l-a ratat, atat din Pride cat si din Strikeforce, este Fedor Emelianenko. Considerat de multa lume drept cel mai mare luptator din toate timpurile, rusul a refuzat sa semneze cu UFC, dupa ce Dana White i-a oferit niste contracte cu foarte multe clauze capcana, dupa cum spunea si rusul. Chiar si asa, capitalul de imagine dar mai ales monopolul detinut de UFC dupa cumpararea acestor promotii a insemnat foarte mult in lumea MMA-ului, promotia devenind singurul punct de atractie la nivel mondial.


Fedor (dreapta) vs Jeff Monson, in unul dintre ultimele meciuri facute in cariera sa, acasa, in Rusia.

Vedete extra-fighting si extinderea UFC-ului in toata lumea

Pe langa vedetele din cusca, UFC-ul s-a promovat si prin personaje ce au legatura cu promotia, insa nu lupta in octogon. Cei mai cunoscuti dintre ei sunt Bruce Buffer, Joe Rogan, Mike Goldberg si Arianny Celeste.

Bruce Buffer este cel mai cunoscut announcer din lumea sporturilor de contact. Acesta lucreaza in UFC din 1996 si a ratat foarte putin gale in aceasta perioada. Buffer a devenit milionar in dolari, fiind cunoscut in aceasta lume drept un adevarat playboy. Talentul si vocea i-au adus insa recunoasterea internationala, iar Buffer a devenit in timp un simbol al UFC-ului.

Joe Rogan este unul dintre cei mai buni comentatori din lume. Acesta este centura neagra in Jiu Jitsu Brazilian si a ajutat publicul sa inteleaga lupta la sol, americanii nefiind initiati inca de la inceput in acest aspect al luptei. Rogan a facut Tae Kwon Do si Jiu Jitsu, fiind considerat un expert in spatele microfonului. Mai mult, Rogan are o cariera de succes ca si comediant si prezentator de emisiuni, fiind prezent in show-uri ca Fear Factory sau news radio.

Mike Goldberg este considerat la randul sau unul dintre cei mai talentat comentatori din toate timpurile. Fanii MMA-ului au insa destule critici la adresa sa, dupa cateva gafe celebre de-a lungul timpului. Chiar si asa, Mike este o figura indragita de catre fani, fiind comentator al UFC-ului de aproape 17 ani, depasind deja 100 de gale UFC comentate, majoritatea alaturi de Joe Rogan.

Arianny Celeste (foto dreapta) este de departe cea mai cunoscuta fata de ring din lume. Aceasta a fost singura figura ce a ramas neschimbata in ultimii 5 ani intre fetele de ring, fiind promovata de UFC in toate colturile lumii. Arianny a devenit un simbol al fitness-ului dar si al UFC-ului, aparand in TOP 100 cele mai sexy femei din lume si la diferite show-uri TV.

Cum s-a creat un IMPERIU de 3.000.000.000 de dolari

Modelul de afacere al UFC-ului a fost simplu. Acestia au pompat bani in promovare pana cand veniturile au inceput sa intreaca cheltuielile. De ani buni de zile UFC-ul este pe plus in ceea ce priveste banii, chiar daca fratii Fertita au afirmat ca inca nu si-au recuperat suma totala investita in promotie, de cand au cumparat-o.

Succesul UFC-ului a insemnat si succesul sportului la nivel global, americanii dorind sa vada mereu cele mai tari meciuri, iar UFC-ul a facut exact asta. Spre deosebire de box, acolo unde dureaza ani de zile ca un meci sa aiba loc, in UFC meciurile cerute de fani se rezolvau in mai putin de un an, iar rezultatul era de fiecare data spectaculos, atat ca incasari cat si ca audienta TV, PPV-urile fiind in crestere continua in ultimii ani.

Pe langa acest aspect, conducatorii promotiei au fost indeajuns de inteligenti sa inteleaga globalizarea si extinderea sportului, intrand pe piete straine ca Anglia, Suedia, Brazilia, Japonia sau China. In plus, au adaugat in ultimii ani categorii mai mici de greutate, "featherweight" si "bantamweight", acolo unde luptatori ca Jose Aldo, Urijah Faber, Dominick Cruz sau Renan Barao au facut meciuri extrem de spectaculoase. Ultima lovitura data de UFC a fost introducerea diviziei feminine in UFC, in urma cu 2 ani, acest lucru datorandu-i-se unei singure luptatoare, Ronda Rousey.

Ronda este una dintre cele mai marketabile persoane pe care UFC-ul a intalnit-o pana acum, fiind iubita dar si urata de foarte multi fani in acelasi timp. In plus, este neinvinsa si o adevarata bestie in cusca, iar sefii UFC-ului nu au ratat ocazia sa isi creeze un nou superstar si o noua divizie in UFC.

Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!