"5 lei pe luna pentru a vedea meciurile Ligii I ar fi mai ieftin decat 1L de benzina" Cum o "pompa" de 168 mil € va salva Liga I
www.sport.ro va prezinta al treilea interviu din serialul materialelor dedicate drepturilor TV pentru Liga I.
Citeste mai jos primele doua materiale realizate de www.sport.ro despre noile drepturi TV pentru Liga I pana in 2019:
- "Un euro de abonat nu e o suma mare!" Interviu cu un personaj TOP CLASS din piata drepturilor TV. Cum poate schimba LPF formatul
Liga I inseamna in 2014 o afacere de 168 de milioane de euro. Drepturile TV pentru Liga I au devenit, in ultimul deceniu, din una dintre principalele surse de audienta, principala sursa de venit pentru majoritatea cluburilor. Competitiile UEFA reprezinta o masa la care putini sunt invitati, banii din marketing sunt un exemplu de succes european care in Romania exista izolat, intamplator, accidental, in timp ce sumele din transferuri vorbesc despre o afacere cu multe zero-uri, uneori in conturi, alteori in beneficii.
Astfel, miza drepturilor TV este, in realitatea, miza sigurantei unui venit constant pentru cluburi in urmatorii 5 ani. Vorbim despre bani pentru salarii, pentru transferuri, pentru acoperirea datoriilor, pentru deplasari, sume care astazi ofera singura baza solida a Ligii I.
In acest context, 2014 este pentru Liga I un an decisiv. Urmatoarea jumatate de deceniu depinde de aceasta perioada, in care LPF si Intel Sky Broadcast Ltd, o companie cu o istorie de numai 7 luni, din Malta, un paradis fiscal, isi asuma un proiect de 168 de milioane de euro: drepturile TV ale Ligii I pana in 2019.
www.sport.ro a stat de vorba cu Bobby Durbac, directorul Durby Sports Marketing despre situatia drepturilor Ligii I, efectul acestor drepturi asupra facturii abonatilor TV din Romania, dar si modul in care fotbalul s-ar putea schimba datorita banilor obtinuti din aceasta afacere.
"5 LEI PE LUNA PENTRU A VEDEA MECIURILE DIN LIGA I (...) AR FI MAI IEFTIN DECAT UN LITRU DE BENZINA"
www.sport.ro: Este fezabila ideea ca cei trei mari operatori de cablu din Romania sa transmita impreuna Liga I?
Bobby Durbac: "Da, de ce nu? Din punctul de vedere al suporterilor, ar fi foarte bine ca meciurile din Liga 1 sa aiba o acoperire mai mare. Spun acest lucru bazandu-ma si pe faptul ca UEFA si FIFA conditioneaza de mai multi ani ca anumite meciuri/competitii sa fie transmise de televiziuni cu acoperire nationala 100%, free to air. Cred ca inclusiv reprezentantii LPF ar fi foarte multumiti daca audienta ar creste, si aici ma refer inclusiv la numarul de spectatori pe stadioane, nu numai la telespectatori. Privind din alta perspectiva (a sigurantei) cred ca LPF s-a gandit prin semnarea acestui contract, sa ofere o stabilitate pe un termen mediu spre lung echipelor in Liga 1, avand in vedere ca incasarile din drepturile TV reprezinta, pentru destul de multe cluburi, peste 50% din bugetul previzionat pentru un sezon. Acesti bani sunt o adevarata gura de oxigen pentru cluburi, mai ales in contextul actual cand foarte multe cluburi intra in insolventa sau pur si simplu lupta din greu pentru supravietuire. Este important sa existe garantii pentru incasarea acestor sume."
Ar plati abonatii intre 60 de centi si un euro sa vada meciurile din Liga I? De ce?
"Pe meci sau pe luna? Ambele variante sunt posibile :) Este foarte greu de anticipat acest lucru... De 25 de ani romanii au fost obisnuiti sa vada „gratuit” meciuri din Liga 1, Premier League, Primera Division, Ligue 1, Serie A, etc. Cred ca 5 lei/luna pentru a vedea meciurile din Liga 1 nu reprezinta o suma exorbitanta... Ar fi mai ieftin decat un litru de benzina... La fel de bine aceste costuri pot fi asumate de televiziunile care transmit meciurile. Important este ca toti operatorii de cablu au infrastructura pregatita pentru astfel de abonamente, vom vedea abordarea in scurt timp. Un alt aspect pe care il consider important esta ca la impartirea drepturior TV catre cluburi, sa se ia in considerare si audientele facute de fiecare echipa, ca tot am mentionat mai devreme de audiente... "
De ce nu a facut nimeni pana acum ideea asta, pentru ca pare cea mai simpla?
"Dupa cum am mentionat mai devreme, infrastructura este extrem de importanta pentru operatorii de cablu si, in acelasi timp, foarte costisitoare. Pana acum s-a mizat pe cresterea numarului de abonati, ceea ce detinatorul drepturilor TV ale Ligii 1 a reusit. A fost un exemplu de succes, dupa parerea mea, iar calculul in acest caz poate fi unul asemanator... Insa piata se schimba, indiferent de domeniul de activitate, traim intr-o lume dinamica. Poate ca este momentul ca in Romania sa fie introdus sistemul pay tv pentru transmisiunile/programele sportive, sau ma rog, un derivat al acestuia, aplicabil pe piata noastra."
DE CE REPREZINTA INTEL SKY BROADCAST "UN PUNCT SENSIBIL" IN DISCUTIA DESPRE DREPTURILE TV
Ce se intampla daca pe 15 mai firma spune ca nu a gasit pe nimeni?
"Se scufunda planeta! :) Mergem la meciuri, ce sa facem? Ne facem abonamente si suntem alaturi de echipa favorita tot sezonul :) :) Lasand gluma la o parte, cred ca se vor gasi solutii la sumele puse in joc. Ca va fi termenul 15 mai, ca va fi 15 Iunie sau 15 Iulie, solutii trebuie sa se gaseasca. Este interesul comun... cluburi/LPF/televiziuni/operatori si mai ales fani, fara de care cei mentionati anterior vor avea mult mai putin de lucru."
Credeti ca vor risca 10 milioane de euro (garantia) pentru a avea un ragaz intre 15 mai si 25 iulie?
"Nu cred ca ar face o mare diferenta avand in vedere ca acest contract este pe o perioada de 5 ani. Important este rezultatul, cand tragi linie... "
Daca Gino Iorgulescu va esua in acest proiect cu multe riscuri, poate fi debarcat?
"Nu cred ca este cazul sa punem problema in acest fel, cel putin in acest moment. Cred ca intentiile LPF sunt dintre cele mai bune, atat pentru cluburi, cat si pentru fani. Totusi, o mai mare transparenta ar fi fost utila, mai ales in contextul in care o companie implicata in business-ul din sport vrea sa analizeze anumite oportunitati si previziuni pentru sezonul urmator. Cu siguranta, fotbalul romanesc se afla in plin proces de schimbare, in care toti cei implicati trebuie sa aiba rabdare, profesionalism iar deciziile sa fie transparente. Cred ca numai asa putem progresa. Sper sa nu fiu prea optimist, timpul va decide daca asteptarile mele sunt reale."
Intel Sky Broadcast exista de aproximativ 7 luni, fara experienta la nivel de firma in cazul afacerilor cu drepturi TV. Nu este un risc destul de mare pe care Liga si-l asuma facand afaceri cu o companie fara istorie pe piata? Cat de importanta este credibilitatea intr-o afacere de 168 de milioane de euro? :)
"Mda, ati atins un punct sensibil. A fost foarte surprinzatoare aceasta decizie, insa banuiesc ca responsabilitatea pe care o au acesti oameni de la conducerea LPF indeamna la prudenta si la actiuni fara risc in privinta acestor drepturi. Probabil ca au avut anumite semnale din piata ca valoarea drepturilor va scadea si au procedat in acest fel ca sa mentina (cel putin) nivelul actual al incasarilor. Nu cunosc amanunte, este doar o presupunere, iar viitorul apropiat ne va confirma daca au fost inspirati facand aceasta alegere."
Cum influenteaza, macar la nivel de transparenta, retinerea pentru 24 de ore si cercetarea in libertate a lui Dumitru Dragomir afacerea acestor drepturi TV pana in 2019?
"Nu pot sa ma pronunt fiindca nu cunosc decat detaliile aparute in presa, insa cu siguranta vom afla in curand daca a procedat corect sau nu. In contextul discutiei de fata, consider ca mai important este viitorul, nu trecutul."
"O FIRMA FOARTE CUNOSCUTA LA NIVEL EUROPEAN SI-A MANIFESTAT INTERESUL PENTRU PIATA DIN ROMANIA"
Liga este acuzata de netransparenta. Afacerea cu drepturile TV se face printr-o firma offshore, fara experienta. Cat de greu este pentru Liga sa atraga sponsori importanti in acest caz?
"Un lucru este cert, LPF are la dispozitie 5 ani pentru cresterea nivelului in Liga 1, cresterea numarului de spectatori, cresterea ratingului, atragerea de sponsori si nu in ultimul rand de activitati de marketing care sa creasca imaginea LPF. Inceputul este promitator, ca om de marketing am apreciat noul site (cel vechi era dezastru), o noua sigla, o noua abordare in comunicare, mai multe schimbari in bine. Drepturile TV sunt cel mai important aspect in actualul mandat, iar daca se asigura linistea si siguranta financiara in Liga 1 pentru 5 ani de zile, deja se pot gandi la atragerea sponsorilor si la activitati conexe. Nu in ultimul rand, cred ca ar putea fi luat in considerare un aspect de care personal m-am lovit in cariera mea, si anume drepturile de internet pentru cluburi. Mi se pare incredibil sa ai dreptul de a difuza highlights, pe site-ul oficial al clubului, de la meciurile din UCL si UEL (evident cu delay de 24 /48 ore) si sa nu ai acest drept pentru meciurile din Liga 1, cel putin in vechiul contract asa era, nu cunosc detaliile noului contract. Poate se va ajunge si la alte beneficii pentru cluburi, ca doar ei sunt detinatorii drepturilor pana la urma, si ma refer la beneficii pentru folosirea imaginilor de la meciurile jucate acasa, nu strict la bani."
Care este valoarea reala de piata a drepturilor TV in acest moment?
"Valoarea drepturilor TV este data de marimea pietei, de performantele economice, de puterea de cumparare, etc etc. Este foarte greu de estimat o valoare reala in acest moment de tranzitie in fotbalul romanesc, mai ales ca nici din punct de vedere economic nu stam prea grozav."
Din informatiile dumneavoastra, au mai existat si alte firme interesate sa ia drepturile TV pentru Liga I?
"Da, am colaboratori externi pe acest segment si chiar am avut o intalnire acum cateva saptamani pe acest subiect. Unul dintre ei si-a manifestat interesul pentru piata din Romania, si ma refer la o firma foarte cunoscuta la nivel european, atat pentru drepturi in fotbal cat si in alte sporturi."
www.sport.ro va continua seria articolelor dedicate drepturilor TV pentru Liga I.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News