CONDAMNATI SA VANDA? Calculul supravietuirii Stelei. Cati bani e obligat clubul sa produca anual daca vrea sa evite INSOLVENTA
Cu 10 milioane de euro in cont, Steaua trece intr-o noua era. Cea in care e obligata sa produca pentru a exista.
Gigi Becali nu mai vrea sa bage bani in club. Sustine ca cele 10 milioane de euro care se afla in conturile Stelei in acest moment ar asigura existenta echipei pentru "inca un an si jumatate sau doi". Finantatorul a declarat dupa meciul cu Trencin ca daca Steaua nu va reusi sa produca bani, atunci insolventa va fi o solutie peste cativa ani.
Un calcul simplu arata ca Steaua are in prezent bani pentru a rezista doua sezoane in Liga I, folosindu-se doar de suma din conturi. Cu un buget de 5 milioane de euro pe sezon, destul de bun ca sa te poti bate la titlu in Romania, clubul trebuie sa gaseasca resurse pentru a deveni sustenabil.
Problema reala a clubului in momentul de fata este absenta unei surse constante de venit in afara drepturilor TV. In realitate, numai performanta ii poate asigura Stelei cele 5 milioane de euro pe an, insa aici clubul intra intr-un cerc vicios. Un accident in preliminariile europene sau in campionat ar putea scoate clubul din cercul banilor, iar echipa va trebui sa gaseasca solutii imediate de a iesi din criza.
Drepturile TV sunt cele mai importante. Reprezinta o sursa sigura de venit si chiar si in cel mai negru scenariu in care echipa rateaza cupele europene la finalul unui sezon clubul ar urma sa primeasca aproximativ 1.5 milioane de euro din drepturi. Asta inseamna ca Steaua mai trebuie sa gaseasca alte 3.5 milioane de euro.
Premiile pentru castigarea Cupelor in Romania se pot ridica la o suma totala de peste 600.000 de euro. Cupa Ligii se premiaza din acest sezon cu 400.000 de euro, in timp ce castigatoarea Cupei Romaniei primeste 265.000 euro (si un loc in preliminariile Europa League). Asta ar garanta bani din televizarile din preliminarii, bani de la UEFA pentru meciurile jucate in Europa League, ceea ce ar ridica suma incasata la peste 2.2 milioane de euro. Acestei sume i se poate adauga chiar si banii din ticketing pentru meciuri, dar, asa cum am vazut si in aceasta vara, Steaua s-a trezit cu terenul suspendat de UEFA, atat cu Trencin, cat si cu Partizan, ceea ce inseamna o gaura importanta la buget.
Practic, intr-un scenariu critic in care echipa nu va reusi sa intre in Europa, clubul va fi obligat sa vanda in aceste conditii jucatori de 2.5 milioane de euro in fiecare sezon ca sa fie sigur ca va atinge bugetul de 5 milioane de euro care sa ii asigure existenta.
Becali merge pe un plan simplu de existenta, in care clubul trebuie sa castige trofee, sa se califice in grupele competitiilor europene si sa vanda jucatorii cand ajung la apogeu, asa cum s-a intamplat cu Gardos, Chiriches, Keseru, Sanmartean, Szukala, Pintilii, Rusescu si Bourceanu, dar ignora realitati care in Europa sunt aplicate de zeci de ani.
Fara un departament de marketing, fara o retea de distributie nationala a produselor "Steaua", un brand ca Steaua isi anuleaza sansa de a profita de capitalul de simpatie pe care il are in Romania. Cel mai realist calcul arata ca un brand precum Steaua poate aduce venituri anuale din marketing de aproximativ un milion de euro, adica 20% din bugetul anual de 5 milioane de euro.
Abonatii reprezinta in alte tari surse constante si consistente de venit. In schimb Steaua a luat decizia sa anuleze vanzarea de abonamente. Dincolo de efectele de imagine si ratarea sansei de a creste o comunitate in jurul clubului precum in alte campionate puternice ale Europei, clubul ramane ancorat intr-un calcul al probabilitatilor, in care numarul platitorilor de bilete va fi imprevizibili si contextual. Practic, predictibilitatea nu exista la acest capitol.
Pierderea marcii poate conta enorm aici. Desi in provincie echipa atrage spectatori, iar pe National Arena reuseste sa aduca fani la meciurile importante, media de asistenta a scazut dramatic odata cu pierderea marcii istorice. Mai mult, modul in care acest subiect a fost tratat din punct de vedere al comunicarii publice a contribuit intr-o oarecare masura la pierderea suporterilor de pe stadion. In mod cert, a contribuit la disparitia galeriilor.
Un ultim punct sensibil al clubului este absenta unui centru solid pentru copii si juniori. Desi acesta necesita investitii masive la inceput (Hagi a cheltuit 15 milioane de euro in primii 5 ani la Academie, dintre care 10 milioane numai pentru baza si facilitati), un centru de copii si juniori ar putea genera sange proaspat la echipa, posibilitatea unor transferuri cu profit maxim si ar putea limita investitiile in transferuri numeroase.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News