EXCLUSIV Specialist în marketing, despre rebrandingul lui Dinamo: "Trebuie schimbări mai profunde, nu doar sigla și numele"
Oficialii lui Dinamo vor să schimbe sigla și denumirea, pentru a repune pe picioare sectorul de marketing, dar sunt sfătuiți să efectueze schimbări mai profunde.
- Dinamo a primit o notificare din partea lui Nicolae Badea
- Specialistul în marketing sportiv crede că e nevoie de schimbări structurale
- Dinamo poate reveni cu succes la sigla cu 'D'-ul istoric
- Conducerea trebuie să țină cont de părerea fanilor
- Construcția noului stadion poate aduce până la 20% mai mulți fani
Dinamo vrea să-și schimbe sigla și denumirea, în cadrul unui proces mai amplu de rebranding.
Dinamo a primit o notificare din partea lui Nicolae Badea
Clubul a primit o notificare din partea lui Nicolae Badea, care deține echipa CS FC Dinamo (Liga 4) și drepturile comerciale pentru sigla actuală și denumirea "Fotbal Club Dinamo", și cere un milion de euro, dacă acestea vor mai fi folosite pe tricourile sau materialele de marketing vândute de echipa din Liga 1.
Iuliu Mureșan, administratorul special al "câinilor", și Răzvan Zavăleanu, administratorul judiciar al clubului, lucrează intens la rezolvarea problemei. Conducerea vrea să lanseze o nouă siglă și schimbe denumirea echipei în "Dinamo 1948", după ce va cere părerea DDB și a fanilor în privința mai multor logo-uri selectate. Acest lucru ar ajuta clubul să încaseze până la 1 milion de euro pe an, doar din produsele de marketing vândute.
Specialistul în marketing sportiv crede că e nevoie de schimbări structurale
Cristi Gheorghe, unul dintre cei mai respectați specialiști în marketingul sportiv din România, a explicat pentru Sport.ro ce trebuie să facă conducerea lui Dinamo, pentru că rebrandigul anunțat pentru acest an să aibă succes și să nu fie doar un proces superficial.
"Ca să aibă o rebranding de succes, Dinamo ar trebui să aducă și o schimbare la nivel de performanță și de organizare. Nu e de ajuns să schimbi sigla, ci să se transmită ceva și în legătură cu insolvența, cu partea sportivă, cu administrarea clubului. În general, un rebranding îl faci în momentul în care vrei să ai o schimbare profundă a anumitor lucruri și să anunți că o iei într-o altă direcție. Dacă acea direcție nu este schimbată la nivel profund, adică dacă schimbi doar sigla, atunci e ca și cum nu ai fi schimbat nimic.
Rebrandingul e binevenit, când există schimbări structurale sau de identitate, pe care ți le dorești. Dacă ai o perioadă mai proastă în istorie și vrei să anunți că urmează un reviriment sau o renaștere, poți să aduci o chestie nouă și pe partea de identitate.
Dinamo poate reveni cu succes la sigla cu 'D'-ul istoric
Sigla actuală a lui Dinamo nu mi se pare de neînlocuit, nu se pune problema. Sigla cu cei doi câini este tot un rebranding al clubului, făcut în 1998, dacă nu mă înșel. În general, în partea estică a Europei, unde au existat multe echipe cu numele Dinamo, majoritatea și-au păstrat în siglă 'D'-ul tradițional. Dinamo Kiev și Dinamo Zagreb sunt doar două cluburi, care și-au asumat această identitate istorică, au făcut performanță în continuare, au produs jucători de înaltă clasă și au atras suporteri.
La fel, Dinamo poate să-și asume această parte, care a fost înainte de 1989 sau 1990, pentru că ea vine la pachet cu semifinala de Cupa Campionilor Europeni, cu semifinala de Cupa Cupelor, cu multe trofee, cu unii dintre cei mai mari jucători din istoria fotbalului românesc. Din punctul meu de vedere, Dinamo nu are de ce să se dezică de acel 'D', face parte din identitatea clubului.
Dacă nu este făcut superficial și rebrandingul aduce schimbări profunde, de structură organizațională, de finanțare, de strategie pe termen lung, poate fi binevenit. Dacă se schimbă doar sigla și restul rămâne identic, de fapt, nu se întâmplă nimic. E doar o chestiune de marketing, pe termen scurt, prin care încerci să atragi un pic atenția asupra ta. Ceea ce Dinamo nu are neapărat nevoie, pentru că Dinamo stă în continuare bine în audiențe, pe trafic online, la numărul de suporteri.
Conducerea trebuie să țină cont de părerea fanilor
Dinamo trebuie să schimbe radical lucrurile din interior, odată cu acest rebranding, pentru că are acel program DDB, unic în fotbalul românesc, deocamdată. E unul dintre puține cluburi românești unde suporterii dețin acțiuni, finanțează activ echipa și sunt o componentă esențială a lui Dinamo și a brandului. E un pseudo-socios, nu chiar un program socios, dar e un element revoluționar în fotbalul românesc.
Dinamo nu poate fi delimitată, în acest moment, de galerie și de suporterii ei, iar lor trebuie să li se solicite părerea despre noua sigla și schimbările din club. Orice schimbare trebuie să fie acceptată de suporteri, în primul rând. Schimbarea denumirii din 'FC Dinamo' în 'Dinamo 1948' nu e ceva radical, oricum echipa e cunoscută ca 'Dinamo', toată lumea folosește denumirea simplificată. E doar o chestiune de schimbare a signalisticii, pe zona de media, în comunicarea cu terți.
Construcția noului stadion poate aduce până la 20% mai mulți fani
O altă chestiune importantă este construcția noului stadion. O arenă modernă ar ajuta foarte mult la crearea unei noi identități pentru Dinamo. Ar aduce cel puțin 20-25% dintre suporteri înapoi, pe stadion și ca susținere. Ar aduce înapoi un număr imens de fani, care acum se află într-o latență, nu se mai regăsesc în ceea ce se întâmplă cu echipa. Nu se mai regăsesc nici în atmosfera de pe actualul stadion.
Generația tânără își dorește condiții foarte bune pe stadioane și lucruri mai moderne, acces la evenimente de top. Realitatea e că, la cum arată stadionul din Ștefan cel Mare acum, lucrurile nu mai pot continua așa, în 2022. Rebrandingul s-ar lega foarte bine cu un nou stadion, cu un muzeu deschis fanilor și turiștilor, cu un magazin oficial foarte bine aprovizionat, cu diverse show-uri intercative... Stadionul este un element de identitate foarte puternic, în cadrul unui club de fotbal", a declarat Cristi Gheorghe pentru Sport.ro.
DRAGOȘ CRISTIAN GHEORGHE a fost timp de aproape 5 ani (2006-2011) manager executiv la Sportul Studențesc, iar între iunie 2012 și august 2020 a fost Country Sales Manager la Sport Evolution Group (SEG), liderul pe piața marketingului sportiv din România. Este inițiatorul primei școli de marketing sportiv în cadrul Academiei de Studii Economice din București, prima academie dedicată profesioniștilor și iubitorilor sportului, Sports Business Academy, și este co-autor al manualului de "Marketing Sportiv".
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News