Businessul unui club ajuns afacere de familie! Cum s-a impartit STEAUA in 3 ani si cat costa sa scoata profit din sigla si culori

Businessul unui club ajuns afacere de familie! Cum s-a impartit STEAUA in 3 ani si cat costa sa scoata profit din sigla si culori Superliga

Dupa 3 ani de zile, Steaua si-a redeschis departamentul de marketing, asa cum www.sport.ro a anuntat marti, in exclusivitate.

Alexandru Argaseala, fiul presedintelui Stelei, si Mihai Ecobescu, logodnicul Teodorei Becali, fiica patronului Stelei, formeaza echipa unui departament care ar putea produce milioane de euro pentru club in urmatorii ani. Steaua nu este la prima incercare in aceasta directie.

In 2011, Steaua isi desfiinta departamentul de marketing. In acel moment, clubul viza sa aiba 12.500 de puncte de vanzare a produselor sale in toata tara. Pe o piata a berii de 800 de milioane de euro la acea vreme in Romania, Steaua intra cu berea care ii purta numele. Clubul lansa si bautura racoritoare "Steaua", dar si vinul, si multe alte produse.

  • Steaua Businessul Unui Club Ajuns Afacere De Familie Cum S A Impartit Cel Mai Mare Brand Din Fotbalul

Identitatea unui club, dincolo de pasiuni, traieste din apropierea de fani si de obiceiurile lor de consum. Existenta unui departament de marketing inseamna si stabilirea unei legaturi cu suporterii. In 2011, dupa ce Steaua a renuntat la departamentul de marketing, brandul s-a divizat in mai multe bucati.

Cum s-a impartit brandul Steaua in ultimii 3 ani

Cine a primit dreptul sa vanda produsele Stelei in ultimii 3 ani:

1. Unul dintre punctele de vanzare cu licenta din partea Stelei a produselor oficiale a fost in Piata Moghioros din Drumul Taberei. Apropiat de stadion, magazinul s-a extins recent si are o suprafata de aproximativ 100 de metri patrati. Din pacate, pentru un brand precum Steaua, acesta reprezinta un punct local de comercializare si, practic, 50% din toate magazinele cu licenta de comercializare ale Stelei din Capitala.

2. Al doilea magazin apartine liderului galeriei. Gheorghe Mustata a primit licenta de a comercializa intr-un spatiu comercial la Grand Arena, fulare, tricouri si alte obiecte cu insemnele Stelei. Mutarea pare sa fi apropiat si mai mult Peluza Nord de club. Acelasi Gheorghe Mustata, in aceasta luna, a primit o condamnare pentru infractiuni care nu au legatura cu fenomenul sportiv. Acuzat si gasit vinovat de savarsirea unor infractiuni de talharie, tentativa de omor si crima organizata, acesta a primit 7 ani si jumatate de inchisoare cu executare.

3. Disparitia departamentului de marketing a insemnat si aparitia site-urilor "pui" care au inceput sa vanda, in absenta unor magazine in spatiile publice, produsele Stelei. Alexandru Argaseala, fiul presedintelui Stelei si noul responsabil cu marketingul la Steaua, detine site-ul FCSteauashop.ro, un portal in deschiderea caruia apare mesajul ca "in curand" vor fi publicate "produse speciale Champions League pentru comercializare", site-ul nefiind, se pare, adus la zi de aproximativ un an. Suportersteaua.ro, MagazinSteaua.ro si MagazinFCSteaua.ro sunt alte trei site-uri care au primit dreptul de a comercializa produsele Stelei, cu licenta oficiala.

De asemenea, tricourile oficiale ale Stelei pot fi cumparate si din reteaua Nike, insa aceasta este responsabilitatea furnizorului de echipamente si nu a clubului, asa cum echipamentul oficial al Nationalei Romaniei poate fi achizitionat din orice magazin Adidas.

"Steaua ar trebui sa fie in toata tara. Asta inseamna investitie de 1 milion de euro in marketing"

Cristi Iancu de la SEG, unul dintre expertii romani in marketing sportiv, explica pentru www.sport.ro ce inseamna o activitate de acest gen pentru un club de nivelul Stelei, cat de important este pentru bugetul clubului, dar si ce masuri necesita o dezvoltare a marketingului in Ghencea.

"Steaua ar trebui sa fie peste tot, sa aiba puncte de vanzare mobile, sa aiba dezvoltata la stadion sectiunea asta. Muzeul sa fie integrat in circuitul turistic. Steaua este un brand international. Ar trebui sa aiba magazin la aeroport, in punctele de interes, la Gara, in toata tara. In malluri sunt probleme pentru ca sunt destul de mari chiriile, dar cu un research amanuntit s-ar putea atinge cifra de care au nevoie. Sa fie in centrul vechi, in zonele cu turisti, cu trafic, sportsbaruri, oriunde exista segmentul lor de piata. Online. Pe site-ul oficial. Aici implica investitie.", spune Cristi Iancu.

Infrastructura sufera in Romania. Exemplele gen National Arena si stadionul din Ploiesti atrag suporterii pentru ca au alte conditii. Asta e un alt subiect in care ar trebui investit. Ca nu e stadionul Stelei, astea sunt vicii ale legislatiei, cum se intampla si cu Giulesti si Stefan cel Mare - Cristi Iancu, SEG

Potentialul castigurilor din marketing pentru un club de nivelul Stelei in Romania poate fi mare. Chiar si in ciuda unei piete in care puterea de cumparare nu se poate compara cu cea existenta in Germania, Anglia, Italia, Austria, Franta samd. Insa pentru a spera la rezultate financiare satisfacatoare, intotdeauna trebuie mai intai sa investesti:

"Cel putin un milion de euro ar trebui sa investeasca Steaua in departamentul de marketing. Aici vorbim despre produse, stoc si varientatea produselor. Clubul ar trebui sa fie constient de potentialul existent si ar trebui sa investeasca. Si, cand zic asta, sa investeasca in stocuri. Daca dezvolti partea de online, care e foarte importanta, se adreseaza si catre diaspora, si colectionarilor. E important sa ai varietatea mare de produse si stocuri pentru ca, atunci cand clientul iti da click, sa poti avea produsul."

"Un departament de marketing inseamna mult mai mult: Logistica, resurse umane, stocuri, depozit. Cand am fost in Turcia, intr-un magazin mic de 15 - 20 metri patrati, numai stocul de rezerva era de 1 milion de euro. Peretii erau plini de tricouri. Insa si un departament bine pus la punct tot e dependent de rezultatele echipei, in privinta profitului.", mai spune Cristi Iancu, specialist in marketing, de la SEG Team.

E Steaua capabila sa castige 10 milioane de euro din marketing?

Odata cu primavara lui 2014, Gigi Becali a schimbat regulile jocului la Steaua. Clubul a adus jucatori exclusiv din banii de pe transferuri, iar investitiile de milioane au incetat sa mai curga in Ghencea. Steaua trebuie sa traiasca acum din ceea ce produce. Banii din drepturile TV, de la UEFA si din transferuri asigura un buget stabil, insa marketingul poate fi un factor extrem de important. Odata cu redeschiderea departamentului de marketing din Ghencea, Steaua incearca sa transforme iubirea suporterilor in venituri din care clubul sa traiasca in continuare.

www.sport.ro se intreaba daca cel mai important brand din fotbalul romanesc e capabil sa castige 10 milioane de euro din marketing. Expertii in domeniu spun ca nu. Nu e neaparat vina clubului. Conteaza si piata in care isi desfasoara activitatea.

"Pe piata romaneasca nu cred. Sa traiasca din merchandising... Un profit de 10 milioane de euro... e imposibil asa ceva, asta daca evaluam ca Steaua are un buget de 10 milioane euro pe an. Dar ar putea incasa din marketing undeva pe la 10%, 15% din buget, un milion de euro. Asta ar putea face.", mai spus Cristi Iancu.

Petrolul, "campioana" marketingului. Dar cate cluburi din Liga I au departament de marketing?

Cristi Iancu face si o scurta analiza a cluburilor din Liga I care au sau incearca sa desfasoare si activitati de marketing.

"Dinamo stiu ca are departament de marketing... CFR are pe cineva acolo... Viitorul are, dar mai mult se axeaza pe numele lui Hagi, Academia Hagi, dar acolo e o chestie integrata - e o exceptie. Petrolul are si e OK si ca actiuni de PR, si ca magazin si la stadion."

"E mult spus departamente de marketing in Liga I, sunt activitati mai degraba, la nivel general. Sa ne uitam cati sponsori reali sunt in Liga I. Sunt firmele patronilor, relatii de business cu firmele patronilor. Cred ca Petrolul se misca cel mai bine in momentul asta, dar a pierdut ca potential de vanzare prin plecarea lui Mutu."

Ce sa mai comentam, daca audientele sunt cum sunt. Cluburile ar trebui sa atraga fanii la stadion, dar sunt alte prioritati. Prioritatile sunt sa intre in insolventa. Fenomenul e pe moarte - Cristi Iancu, SEG
ARTICOLE PE SUBIECT
Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!