Romania in haine de primavara! Contractul actual expira: cine ne imbraca nationala in drumul spre Euro
Nationala de fotbal a Romaniei ar putea renunta la o traditie veche de peste 30 de ani.
Federatia Romana de Fotbal negociaza in acest moment cu marile companii producatoare de echipamente sportive, in conditiile in care parteneriatul cu Adidas expira in mai putin de doua luni.
“Am primit mai multe oferte atractive pe care le analizam”, a spus presedintele Federatiei Romane de Fotbal, Razvan Burleanu, care nu a dorit sa pronunte nume si nici sa detalieze conditiile in care s-a derulat contractul cu Adidas pana in prezent.
Din surse apropiate Federatiei am aflat ca Nike se numara printre companiile interesate de un parteneriat cu FRF, insa suma oferita de producatorul american nu este printre cele mai atractive.
Adidas isi doreste continuarea parteneriatului, in conditii care plaseaza nationala departe de lumea buna a fotbalului, dar care tin cont de realitatile sportive si economice ale Romaniei.
Suma castigata de FRF de pe urma contractului cu Adidas este aproximativ 300.000 de euro, la 1% fata de valoarea contractelor unor nationale aflate de limita cea mai de sus a fotbalului – acelasi producator plateste federatiei germane 33 de milioane de euro pe an, in timp ce Anglia castiga de pe urma parteneriatului cu Nike 40 de milioane de euro pe an (sursa: SportsPro Media, Bloomberg).
New Balance, marea surpriza?
Surse ProTV indica faptul ca si producatorul american New Balance se afla printre cei care sunt interesati de un parteneriat cu Federatia Romana de Fotbal.
Divizia de fotbal a companiei se numeste in prezent Warrior, dar va fi rebrenduita in “New Balance”, numele companiei mama, incepand cu toamna viitoare.
New Balance, o companie care isi are sediul in Boston, cu venituri de 3 miliarde de euro anul trecut, a intrat timid pe piata fotbalului european in 2012, odata cu demararea contractului cu FC Liverpool.
Cluburile Liverpool, Stoke City, Sevilla, FC Porto si jucatorii Vincent Kompany, Marouane Fellaini, Tim Cahill, Adam Januzaj si Nikica Jelavic constituie in acest moment portofoiul Warrior (New Balance) in Europa.
Compania nu are parteneriat de sponsorizare cu nicio nationala de fotbal.
Bobby Durbac, specialist in marketing sportiv si fostul director de marketing al clubului Steaua, spune ca decizia de a semna cu o anumita companie nu este influentata doar de suma oferita.
“Din punctul meu de vedere, putem plasa companiile in doua categorii: in categoria A sunt marii producatori, Nike, Adidas si Puma, iar in categoria B sunt ceilalti. Chiar daca un brand B iti da niste bani, in economia contractului si pe durata lui trebuie sa cantaresti foarte bine ce avantaje ai. Marfa de la raft iti este mai bine vanduta de un brand A, insa diferenta de bani oferita de brandul B poate compensa vanzarile. Trebuie pus totul pe foaie si facute niste calcule.”
“Legat de New Balance, imi e greu sa cred ca s-ar putea implica, pentru ca e foarte dificil pentru o companie care nu are o reprezentanta, sau o retea de distributie in Romania, sa se bage la un astfel de contract. Daca isi pot face retea in cateva luni? Nu, e imposibil, asa ca imi e greu sa cred ca o companie precum New Balance ar putea semna in momentul asta un parteneriat cu Federatia.”, spune Bobby Durbac.
De ce ar ramane Adidas la nationala?
Pentru Adidas, vanzarile de produse cu insemnele Romaniei sunt insignifiante in comparatie cu tari precum Germania, Spania sau Argentina, insa Bobby Durbac explica faptul ca parteneriatul producatorului german cu FRF poate fi o strategie de pozitionare a brandului pe piata romaneasca.
“Adidas are o miza pentru a continua sa colaboreze cu Federatia Romana. Din cate stiu, in Liga I nu exista nicio echipa sponsorizata de Adidas, asa ca nationala ar putea ramane de interes pentru companie.”
“Nu trebuie sa ne raportam doar la tricouri atunci cand vorbim de vanzari, pentru ca sunt si alte produse atractive pentru business – treninguri, tricouri polo, etc.”
“Vanzarile nu sunt mari in Romania pentru ca totul se raporteaza la puterea economica. De exemplu, Nike stabileste un pret, sa spunem de 100 de euro, pentru toata Europa. Cati romani isi permit sa plateasca 100 de euro pe un tricou? Foarte putini. In timp ce in Anglia isi cumpara toata lumea si de aia vedem tribunele albe la fiecare meci al nationalei lor.”
“Pot sa va spun ca o echipa de club din Liga I poate ajunge la vanzari de 5.000, pana la 10.000 de tricouri.”, a mai precizat fostul director de marketing al clubului Steaua.
Ce se intampla la alte nationale?
Romania se afla la mare distanta fata de contractele obtinute de echipele din lumea buna a fotbalului, iar acest lucru este practic imaginea performantelor sportive ale nationalei in ultimii ani, dar si a realitatilor socio-economice din tara noastra.
“Romania obtinea sume mai mari din contracte de sponsorizare in urma cu 10-15 ani, si e normal, pentru ca atunci era o perioada in care mergeam constant la turnee finale”, spune presedintele federatiei, Razvan Burleanu.
Cele mai importante federatii au contracte de sponsorizare care depasesc 50 de milioane de euro pe an, iar mare parte din aceste sume vin de la producatorii de echipamente sportive.
Nike si Adidas au o cota de piata de 70% in fotbal, iar la nivel global, producatorul american sta mai bine. Nike detine 17% cota de piata, in timp ce Adidas are 12%.
Cele 17 procente ale Nike se traduc prin venituri globale de 22 de miliarde de euro in ultimul an. (Bloomberg)
Din merchendise, veniturile din fotbal au fost de 1,7 miliarde de euro pentru Nike in 2013, in timp ce Adidas a inregistrat castiguri de 2,1 miliarde de euro in acelasi an.
Iata cateva exemple de contracte pe care le au nationalele de fotbal
Brazilia – Nike – 30 mil euro
Anglia – Nike – 40 mil euro
Italia – Puma – 23 mil euro / Italia are contract si cu Dolce & Gabbana pentru orice actiune oficiala in afara terenului (suma nedezvaluita)
Elvetia – Puma – 1,2 mil euro
Argentina – Adidas – 9 mil euro
Germania – Adidas – 33 mil euro
Coreea de Sud – Nike – 22 mil euro
Sursa: SportsPro Media
Federatia germana are in derulare doua dintre cele mai vechi contracte din fotbal – Adidas (1954) si Mercedes (1974).
FRF a semnat cu Bergenbier. Urmeaza Telekom
Federatia Romana de Fotbal a incheiat la inceputul acestui an un parteneriat cu Bergenbier, sponsorul revenit la nationala dupa 7 ani de Timisoreana.
Insa, pentru FRF, marea lovitura urmeaza sa fie data in aceasta primavara.
Razvan Burleanu a explicat: “Suntem foarte bucurosi ca am reusit semnarea acestui parteneriat, Romania revine la galben. Insa Bergenbier nu este sponsorul principal al Federatiei. Suntem in discutii cu o mare companie din telecomunicatii si suntem aproape de incheierea unui contract in urmatoarea perioada.”
Din surse ProTV, Telekom, compania intrata pe piata romaneasca la finalul anului trecut, este in discutii avansate cu FRF si are toate sansele sa devina sponsorul principal al nationalei.
Sa ne asteptam la un echipament de rezerva, sau poate la tricouri de antrenament, magenta?
Bobby Durbac, specialist in marketing sportiv: “Mie greu sa cred. Astfel de asocieri se mai intampla pe la echipele de club, la nationale e mai greu. Dar nu imposibil. Va dau exemplul Federatiei Romane de Rugby, care are un parteneriat cu CEC Bank – acum trei ani era aniversarea parteneriatului dintre federatie si CEC Bank si naionala a jucat cateva meciuri in verde. Deci, depinde foarte mult de deschiderea pe care o au cei implicati.”
Autor: Dan Pavel / [email protected]
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News