Cat valoreaza imaginea Simonei Halep. Lectia pe care noul 9 mondial trebuie s-o invete de la ultimii mari 10 ai Romaniei. INFOGRAFIC
Fanii se identifica cu idolii lor, se apropie de ei, isi atribue succesul lor. Iar succesul e un brand cu foarte multe sigle. www.sport.ro scrie despre o altfel de poveste a Simonei Halep. Cat va trebui sa mai castige ca sa fie nu doar o jucatoare buna, ci si un ICON in tenis.
Daca astazi, un tanar oarecare de 22 de ani din Romania, proaspat absolvent de facultate, isi incepe marea cautare a unui job, in cel mai fericit caz poate ajunge sa incaseze lunar intre 500 si, in mod extrem de fericit, 700 de euro ca angajat intr-un business precum outsourcing-ul. Majoritatea cazurilor spun insa alte povesti. Salariul unui adolescent din Romania fara experienta se invarte pe la 350 euro. Exista si exemple in care incaseaza chiar si mai putin.
In 2013, Simona Halep a trait cea mai frumoasa poveste a unei sportive din Romania in tenis. A castigat 1.2 miloane de dolari numai din premiile turneelor la care a participat, adunand 2.3 milioane de dolari in ultimii 4 ani. Simona castiga astazi facand ceea ce ii place si muncind fara oprire. Succesul, in cazul ei, e disciplina individuala.
In clipa in care Halep a intrat in TOP 10 WTA, toti au inteles un lucru, stie tenis. Acum trebuie doar sa creasca, sa se mentina, sa castige constant. Iar constanta e un cuvant cheie care in Romania este mai degraba o destinatie pe harta decat un mod de a ajunge la ea.
In clasament, sub Halep, acum numarul 9 mondial dupa victoria din finala de la Doha, pe locurile 11 si 12, se afla Caroline Wozniacki si Ana Ivanovic, jucatoare pe care le-a invins. Peste Halep le vedem pe Jelena Jankovic, o alta sportiva invinsa de Halep, Maria Sharapova, Na Li si liderul fara adversar, Serena Williams.
Victoriile, trofeele si banii din turnee au propulsat-o pe Halep in topul mondial al sportivilor. Dar nu si in topul mondial al marilor castigatori din sport. Si asta arata de fapt adevarata fata a sportului si cat de mare este un domeniu care ii premiaza si pe cei care stiu sa spuna povesti, nu doar sa fie o poveste.
Pentru majoritatea jucatoarelor de top din tenis, veniturile din turnee inseamna intre 25% si 40% din toata suma incasata intr-un an. Marea majoritate a banilor vine din contracte de sponsorizare globale cu branduri internationale dispuse sa plateasca sume uriase ca sa-si asocieze imaginea cu cei mai mari idoli din sport. Astfel, in mod firesc, o intrebare trebuie pusa:
DE CE HALEP NU POATE VINDE UN AUDI?
In timp ce pentru romanca noastra de 22 de ani veniturile din turnee sunt singurele posibile, adversarele sale chiar si din top 30 castiga exclusiv din imaginea lor si pana la 23 de milioane de dolari, precum in cazul Mariei Sharapova.
Na Li a incasat, in 2013, 15 milioane de dolari din contractele de publicitate. Este singura jucatoare care poate purta insemnele Nike pe maneca, are contract cu Mercedes, iar asta ii asigura un venit de 5 ori mai mare decat cel din turneele jucate.
Serena Williams incaseaza 12 milioane de dolari numai din publicitate. Anul trecut, alaturi de veniturile din turnee, numarul 1 a incasat in total 20.5 milioane de dolari. Wozniacki incaseaza 11 milioane din contracte de imagine, Ana Ivanovic primeste 6 milioane, iar Azarenka ia 9 milioane.
Intr-un fel, ea face, nu spune, si castiga, nu vinde. Dar poate sa vanda in acest moment?
Bobby Durbac, fostul director de marketing al Stelei, care in prezent isi conduce propria afacere, Durby Sports Marketing, spune pentru www.sport.ro ca, pentru Halep, constanta in performanta si integritatea imaginii sunt cele doua reguli care o pot transforma dintr-o jucatoare de TOP 10 in tenis intr-o imagine de TOP in sport si in societate, in timp, la nivel global.
Piata din Romania nu isi permite astazi o jucatoare precum Halep. Pentru ea, solutia trebuie sa vina din exterior. Iar ca brandurile globale sa investeasca in ea, Halep trebuie sa castige meciuri si turnee constant, ani de zile.
“Sunt doua puncte. Daca ne referim strict la piata din Romania, ea nu e dezvoltata din punctul de vedere al marketingului sportiv. Dovada stau drepturile TV. In fotbalul din Premier League sunt un miliard, in timp ce la noi peste 30 de milioane. Dovada stau sponsorii. Afara vorbim de shared sponsorship de 25 de milioane in fotbal, iar la noi e undeva sub un million. Si asta datorita contextului economic. Asta e o realitate valabila in toate sporturile, nu neaparat vorbind strict de Simona Halep.”
“Al doilea punct, din perspectiva mea, de contractele de imagine se ocupa firma care are "grija" de ea. Exista agentii de marketing sportiv. Responsabilitatea sportivului e sa se pregateasca, sa aiba performanta, iar odata cu performanta trebuie sa vina si bani mai multi. Ea are multe turnee, e globetrotter. Joaca de la Australian Open, Paris, pana in America. Pentru maximizarea veniturilor, mult mai potrivit pentru ea ar fi un “deal” cu o multinationala, la nivel global, decat cu ceva pe Romania. ” - Bobby Durbac.
(INFOGRAFIC Forbes.com: Ce isi pot cumpara cei mai mari jucatori din tenis cu sumele obtinute intr-un singur an.)
Jucatoarele de top din lume vand povesti exceptionale, iar odata cu ele vand ceasuri, camere foto, masini, rachete de tenis, rochii elegante si costume de baie.
Halep nu are insa in spate o piata de 1.3 miliarde de consumatori, de dimensiunile Chinei, precum are Na Li. Jucatoarea din China a atras o audienta de 116 milioane de telespectatori in finala de la Roland Garros din 2011. Imediat dupa acea victorie, Na Li a semnat contracte cu sponsori in valoare de 2 milioane de dolari. Taikang Life Insurance, Mercedes, Samsung, plus multe alte companii din China au inceput s-o caute. Povestea ei s-a vandut intr-o carte publicata de editura Penguin Books si astfel si-a dublat castigurile imediat.
Poate ca Halep nu are nici sex-appeal-ul Mariei Sharapova, de mai multe ori prima pagina in Sports Illustrated si una dintre cele mai “vanate” sportive pentru primele pagini ale revistelor de lifestyle. In 2004, dupa ce a castigat titlul la Wimbledon, Sharapova a semnat contracte cu Canon, Colgate, Palmolive si Motorola, devenind una dintre spotivele cu cele mai mari venituri din lume. Astazi, Sharapova are un contract in derulare din 2010, pentru 8 ani, cu Nike, pentru care incaseaza o suma totala de 70 de milioane de dolari. Si ea, si Na Li sunt reprezentate de Max Eisenbud de la IMG.
La baieti, nici nu ne uitam la cat castiga Federer, care, conform unor experti din domeniu, castiga numai din contractul cu Credit Suisse 20 de milioane de dolari in 10 ani, contractul fiind incheiat pana in 2019. Asta in timp ce Jura, un alt sponsor cu care a semnat pana in 2015, a promis pentru 7 ani suma totala de 16 milioane de dolari. Sa vorbim insa despre Kei Nishikori, un japonez care a incasat 10 milioane de dolari in 2013, desi nu a jucat nicio finala de Grand Slam.
Din cele 10 milioane, 9 provin din contracte de publicitate, cu Uniqlo, Wilson, Adiadas, Tag Heuer, Weider Supplements, Jaccs, Nissin, EA Game, Air Wave si WOWOW. In Japonia, el este un brand, iar piata este puternica. Vorbim despre una dintre marile puteri economice ale lumii.
In varful ATP si WTA, Federer incaseaza din premii si publicitate 75 de milioane de dolari, iar Serena Williams, la 32 de ani, in 2013, a incasat 12.4 milioane, semnand contracte cu HSN, Sleep Sheets, Mission, Miami Dolphins, Nike, Wilson, Gatorade si OPI. Numai Nike singur ii plateste bonusuri speciale pentru fiecare victorie la un Grand Slam.
Halep nu are o poveste precum cea a Anei Ivanovic, care a trait printre bombardamentele din Kosovo.
Astfel de povesti au transformat-o dintr-un "sex symbol" al tenisului intr-o jucatoare cu istorie si contracte de 6 milioane de dolari, cu Yonex, Rolex, Juice Plus si Dubai Duty Free.
LECTIA PE CARE HALEP O POATE INVATA DE LA HAGI SI Mutu
EXPLICATIE FOTO: 708 milioane de dolari este suma totala sponsorizarilor facute in tenis in 2013.
Varful sportivilor romani implicati in campanii publicitare globale a fost atins de Mutu. In 2004, acesta aparea alaturi de Beckham, Raul, Roberto Carlos, Ronaldinho, Torres si Totti intr-o reclama internationala la Pepsi.
In acel an, Mutu era la apogeul carierei. Transferat pentru 22.5 milioane de euro de Chelsea de la Parma, Mutu era vazut ca unul dintre cei mai talentati jucatori din Europa. Povestea lui o stim cu totii. Scandalul de la Chelsea a insemnat pentru el o lovitura puternica de imagine si de credibilitate. Caderea sa a fost imediata. Din acea clipa, Mutu nu a mai fost acelasi pentru cei care aveau bani de investit.
In timp ce Beckham s-a transformat intr-o masina de publicitate, castigand mai mult din reclame decat din fotbal, Mutu nu a mai aparut cu numele nici macar in jocurile FIFA, fiind inlocuit cu "Adrian Murgu", dupa ce a fost exclus din FIFPro.
Ajuns la 35 de ani, reintors in tara, la Petrolul, cu un proces interminabil in spate in care i s-au ceut daune de 17 milioane de euro de plata, istoria lui Mutu este o poveste care trebuie luata ca exemplu. Ca un contra-exemplu, mai degraba.
Un sportiv nu e un salariat care intr-o zi se va pensiona. Nu are un venit fix. E bun atata timp cat picioarele il tin, cat mintea ii este limpede, cat are reflexe, cat exista performanta. De aceea, pentru un sportiv, sa stranga bani in timpul carierei active este foarte important. Pentru ca dupa nu se stie ce va fi.
Steffi Graf s-a retras din tenis la 30 de ani cu 22 de trofee de Grand Slam in palmares si peste 20 de milioane de dolari numai din premii. Astazi, averea ei este de 30 de milioane de dolari. Steffi Graf este o legenda care si-a crescut si mentinut imaginea si dincolo de teren. In Romania, Nadia, Hagi si Nastase sunt trei exemple similare, de succes, de urmat de catre sportivii tineri.
Asa cum Bobby Durbac explica, “sportivii isi fac imagine in timp. Ideea de Marketing Celebrity nu e legata doar de sportivi inca in activitate sportiva, iar unul dintre cele mai reusite exemple de la noi de Marketing Celebrity este campania BRD cu Nadia, Nastase si Hagi, care sunt emblemele Romaniei. Un sportiv cu o cariera senzationala poate sa faca isi valorifice imaginea si atunci cand isi incheie cariera. Iar in cazul Nadiei, lui Hagi si lui Nastase, toti trei au o conduita morala si integra.
Tot despre integritate vorbeste si sponsorul lui Bayern si Real Madrid, Bwin. Intr-un interviu acordat Stirilor ProTV in 2013, intrebat de ce un brand precum Bwin nu si-ar pune sigla pe un tricou de fotbal din Liga I, Thomas Tzokas, directorul general pe Europa de Est al Bwin, declara:
“As vrea sa folosesc un plan mai larg, sa nu vorbesc doar despre Romania. Ce pot sa va spun este ca a investi intr-o "proprietate", adica sa sponsorizezi, necesita o verificare a integritatii. Daca auzi lucruri negative, atunci cand vorbesti despre imbinarea reputatiei unei companii cu un alt club si faci publicitate de genul asta in jurul companiei sau a clubului, nu va exista o chimie buna. “
“Integritatea este cea mai importanta si, bineinteles, ce pot sa spun este ca media sa fie grijulie atunci cand comunica informatia. Trebuie sa ai cat mai multa acuratete posibila pentru a proteja reputatia indivizilor, echipelor, atletilor si companiilor.”
ANALIZA incont.RO: CE TREBUIE SA FACA ASTAZI UN ROMAN CA SA CASTIGE CAT HALEP
Incont.ro, site-ul economic al Stirilor ProTV, explica intr-o analiza ce trebuie sa faca sau sa fie un roman ca sa atinga sumele incasate de Halep, la 22 de ani, din tenis.
In Romania, cele mai mari salarii se castiga in sectorul imobiliar, in cel bancar si de catre directorii din companiile industriale. Potrivit datelor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, daca in 2009 top 10 al celor mai mari salarii era dominat de bancheri, in 2012 doar unul a mai ramas in top, pe primele pozitii situandu-se inginerii, in special cei din constructii.
Anul trecut, cel mai bine platit roman a fost un director executiv al unei companii din domeniul imobiliar, cu un castig net de 6,7 milioane de lei pe an, respectiv 560.000 de lei/luna. Adica in jur de 1,5 milioane de euro/an, ceea ce inseamna aproximativ 125.000 de euro/luna.
Celelalte pozitii din top se invart in jurul unui milion de euro pe an. Acestea sunt veniturile catorva romani, numarati pe degete, care au ajuns la aceste performante dupa ani de munca si experienta acumulata, reiese din analiza Incont.ro.
“Ce-ar trebui sa faca un tanar roman ca sa castige un milion de euro pe an? Sa se scoleasca intr-unul dintre domeniile enumerate mai sus, sa se angajeze intr-o companie de top si sa astepte sa imbatranasca. Sau, dupa modelul american, sa fie expert in programare sau sofware, sa aiba o idee geniala pe care sa o dezvolte pana la un anumit punct, dupa care sa o vanda gigantilor din Silicon Valley, pe cateva milioane de dolari. Exemplele de peste Ocean sunt numeroase."
"In 2013, Wall Street Journal Magazine l-a desemnat pe Nick D'Aloisio inventatorul anului, dupa ce a devenit milionar peste noapte, la 17 ani, creand o aplicatie care poate revolutiona modul in care citim. In luna martie, elevul dadea lovitura vanzand Summly, o aplicatie inventata chiar de el, celor de la Yahoo!, pentru 30 milioane de dolari.”
“Yahoo! a mai facut milionari anul trecut alti doi tineri, prin achizitionarea Qwiki, un start-up aflat in spatele unei aplicatii pentru iPhone, care permite utilizatorilor sa isi transforme automat pozele, muzica si videoclipurile in filmulete scurte. Pretul acestei tranzactii nu a fost facut public, insa presa de specialitate vorbea la vremea respectiva de o suma cuprinsa intre 40 si 50 de milioane de dolari.” - Incont.ro.
Din categoria romanilor care au plecat in strainatate si fac bani acolo, poate nu milioane de dolari pe an, dar cu mult peste ceea ce castiga cei de varsta lor in Romania, se numara si Adrian Corsei, unul dintre cei mai buni din lume pe efecte vizuale. A lucrat la filme enorme, precum Cloud Atlas si Iron Man 3 - candidat la Oscarul din 2014. Iar la 30 de ani era cautat deja de cele mai tari companii din industrie.
Bobby Voicu, blogger si, pentru scurt timp, director al Yahoo! Romania, este un alt exemplu al unui roman care a dat lovitura in relatia cu gigantii americani ai internetului. De aproape doi ani se ocupa de Mavenhut, initial un dezvoltator de jocuri pentru Facebook. Despre 2013 spune ca a fost anul in care si-a dezvoltat compania si a adus-o pe profit. Voicu nu a plecat deocamdata peste Ocean, dar are mari sanse, mai ales ca si-a extins compania si in Irlanda si considera ca dezvoltarea de software nu are granite.
Acestia sunt tinerii romani – cateva sute, mii poate, care lucreaza, traiesc si castiga la nivelul din strainatate. Ceilalti, o buna parte foarte talentati si inteligenti, aleg Romania, pentru ca nu au alternativa, sansa sau capacitate financiara, un loc in care se ingroapa intr-un sistem care ii inghite si in care este aproape imposibil sa se faca remarcati, un loc in care se lupta pentru un salariu lunar decent, care sa le asigure siguranta de pe o zi pe alta.
“DE CE SIMONA NU POATE VINDE UN AUDI? E BINE CA POATE SA-SI CUMPERE UNUL”
Simona Halep este la inceput de drum. Cei mai buni asi nu au venit inca. Asteptam sa o vedem in prima finala de Grand Slam, dupa un prim trofeu. Asteptam sa o vedem in TOP 5, apoi in TOP 3. Revista Eurosport Now a desemnat-o printre cei mai talentati sportivi ai lumii astazi, cu potential de Numarul 1 Mondial.
Ce ii lipseste azi Simonei sa fie si un ICON, nu doar o jucatoare buna, un sportiv in TOP 10 al veniturilor din sport business & marketing? Inainte de a avea o echipa completa in spate care sa ii gestioneze fiecare unghi al imaginii, de la retele sociale, la felul in care se imbraca atunci cand participa la un dineu official, Halep trebuie sa aiba continuitate in rezultate.
“Ce lipseste… in primul rand, sportivul trebuie sa aiba o performanta. Performanta sportiva e foarte strans legata de performanta financiara. Sportivul trebuie sa aleaga cine sa il reprezinte, agentia X, Y sau Z. Poate fi si una la nivel mondial, nu neaparat din Romania. Din pacate, piata din Romania nu este dezvoltata inca din punct de vedere al deschiderii sponsorilor catre sport. Din ce in ce mai putini oameni fac sport, si asta are legatura cu mentalitatea."
“Ea are nevoie sa isi consolideze pozitia in top 10 pentru doi, trei, cinci, sapte ani. “Average”-ul pentru un contract de "sponsorizare" in afara este de 5 ani. O companie, cand investeste bani cu un sportiv de performanta, nu semneaza pentru un contract de 6 luni, ci gandeste pentru un contract de minim trei ani. Ideal este sa coroborezi performanta sportiva incluzand in contract un "performance bonus" sau daca vorbim de prudenta sa se scurteze durata contractului. Cu cat durata contractului e mai mare si te reprezinta un sportiv, iar sportivul face performanta, cu atat e mai benefica acea colaborare pentru ambele parti.”
“Mai intai performanta si consolidarea in top 10. Ea va fi intr-o pozitie privilegiata. Apoi, Halep va fi cautata de sponsori, nu ca un sportiv din top 200 care isi cauta el sponsor (agentul sau agentia).”
“De ce Simona nu poate vinde un Audi? E bine ca poate sa-si cumpere unul, glumind putin.” – Bobby Durbac.
Pentru Simona, consolidarea a inceput in 2014 cu un trofeu la Doha, unde a invins trei sportive din TOP 10 si a incasat peste 400.000 de dolari din premii. Rezultatele excelente din 2014 au ajutat-o sa urce in topul WTA pe locul 9, iar americanii de la Sports Illustrated i-au gasit deja adversara care o va ajuta sa-si vada adevaratul nivel: Serena Williams, ultima sportiva din TOP 10 care a reusit s-o bata pana acum pe Simona Halep. Simona vs. Serena poate fi o finala de turneu care va anunta, de ce nu, o noua era in tenisul feminin, o era a unei sportive romance.
► ION TIRIAC: Simona Halep nu are plamani, are doua inimi.
► ILIE NASTASE: Cand va castiga un turneu de Mare Slam atunci va capata o mai mare incredere in propriile forte.
► MIHAI MIRONICA: Cred ca dupa ce steaua Simonei Halep a ajuns deja in Hall of Fame-ul tenisului feminin romanesc, Constanta este orasul acestui sport in Romania.
► CRISTIAN TUDOR POPESCU: … dincolo de cifre si statistici, se intampla ceva si mai important: „Miss Halep” devine unul dintre putinii romani care se bucura de respect in aceasta lume.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News