Tragedii dinainte anuntate: TOP 10 cele mai PERICULOASE CURSE AUTO
Cu un 2010 deja insangerat de evenimentele de la Raliul Dakar, trecem in revista cele mai periculoase competitii auto din istorie.
Pilotii conduc masini ce ating si 400 kmh, iar aceste viteze, pe cat de multa adrenalina degaja, aduc si la fel de multe tragedii. Chiar si cu masurile de siguranta si echipamentele sofisticate de astazi, nu trece niciun an fara ca sa auzim de moartea mai multor sportivi.
10. PARIS - MADRID , 1903
Odata cu aparitia masinilor, au aparut si competitiile auto, iar curs de anduranta de la Paris la Madrid din 1903 este una dintre cele mai prost organizate dintre aceste incercari timpurii. 275 de vehicule, dintre care 59 de motociclete, au luat startul de la Versaille, dar nu a trecut mult pana sa inceapa dezastrul. Spectatorii, care n-aveau de unde sa stie de pericolele care-i pandesc, s-au imbulzit pe marginea traseului, si n-au trecut 70 de km de la start pana cand o femeie a fost lovita si ucisa. Masinile nesigure si soferii neexperimentati au dus la decesul a mai multor piloti, care au murit cand masinile s-au lovit de copaci, iar altii cand s-au rasturnat si au luat foc. Din cauza numeroaselor incidente, cursa a fost oprita inainte de a ajunge in Spania, iar guvernele celor doua tari, in incercarea de a evita si moartea altora, au decis ca masinile sa fie tractate inapoi la Paris de catre cai. Oficial, 8 oameni si-au pierdut viata, dar in realitate cifra a fost mult mai mare. Printre cei trecuti in nefiinta, cel mai faimos era Marcel Renault, co-fondator al companiei cu acelasi nume.
9. MOTORDROM
Sunt un tip de curse foarte populare in SUA in anii '30, precursoarele curselor pe oval in genul NASCAR. Se desfasurau pe o suprafata de lemn inclinata la 60 de grade, ceea ce permitea masinilor sa capete viteze ametitoare, dar si numeroase accidente tragice. La aproape 200 kmh, coliziunile erau dese, iar masinile pierdute de sub control ajungeau chiar si in tribune si in acest fel multi spectatori si-au pierdut viata. Rata prea mare de decese a dus in cele din urma la suspendarea acestui tip de competitie. Una dintre cele mai mediatizate tragedii a fost intr-o cursa de motociclete de la Atlantic City, cand Eddie Sasha a pierdut controlul, a lovit zidul, iar pilotul alaturi de 4 copii care priveau cursa de langa zid au murit, iar alti spectatori au fost raniti.
8. MILLE MIGLIA
Dupa carnagiul de la Paris-Madrid, competitiile de anduranta au fost abandonate pentru mult timp. Mille Miglia, o cursa de peste 1600 de kilometri de-a lungul Italiei, a marcat reintoarcerea lor, in 1927. Masinile aveau deja motoare puternice, printre ele Porsche, Alfa Romeo si Ferrari. Pe langa faptul ca a devenit recunoscuta pentru pilotii si vitezele de top atinse, Mille Miglia a ramas in istorie si pentru accidentele teribile, dar si pentru comportamentul iresponsabil al participantilor. Unul dintre cele mai cunoscute exemple este cel al germanului Hans Merrmann, care au trecut pe sub bariera de la calea ferata, prin fata trenului care se apropia cu viteza, sub privirele ingrozite ale spectatorilor. Mille Miglia a fost interzisa in 1957, dupa un accident oribil care a dus la moartea a 12 oameni: pilotul Ferrari Alfonso de Portago era pe locul 3 cand un pneu i-a explodat si a ajuns in public. Cursa a disparut pentru 25 de ani, dar s-a reluat in 1982, ca un eveniment auto dedicat masinilor de epoca din anii '27-'57.
7. BAJA 1000
Una dintre cele mai faimoase raliuri din lume, Baja 1000 este o cursa off-road care se desfasoara in peninsula Baja, din sudul Californiei. Concurentii conduc orice tip de vehicul, de la camioane la ATV-uri. Pe langa obisnuitele pericole ale raliurilor, cum ar fi drumurile impracticabile, curbele periculoase sau stricarea componentelor, Baja 1000 are parte si de sabotaje. De cand publicul poate privi cursa, spectatorii si-au facut un obicei din a plasa diferite capcane de-a lungul traseului, lucru ce a dus la numeroase incidente nefericite.
Unul dintre cele mai ciudate incidente a fost in 2007, cand un elicopter s-a prabusit, iar mai multi oameni au murit, printre care s-a descoperit si un important lider al cartelului drogurilor din Mexic, iar ca sa fie si mai bizar, un grup de necunoscuti inarmati au atacat morga si au furat cadavrele, iar in cursul actiunii au ucis si doi politisti.
6. MACAO GP
E o serie de curse de-a lungul lunii noiembrie, in fiecare an, pe un circuit stradal. Curbele periculoase, alternate cu linii drepte lungi, la viteze de 250 de kmh, il fac unul dintre cele mai grele si periculoase circuite din lume. Macao a avut parte de numeroase accidente tragice in istorie, dar unul dintre cele mai neobisnuite incidente a avut loc in afara circuitului.
In 1993, un lider al mafiei concura in una din curse, dar a fost descalificat dupa ce s-a descoperit ca foloseste componente ilegale. Dupa eliminare, cand se intorcea la hotel, a fost mitraliat impreuna cu mecanicul sau de catre necunoscuti.
5. NURBURGRING
Cea mai urmarita competitie din motorsport, Formula 1 este cunoscuta in istorie si pentru tragediile de pe circuitele perfide cum ar fi Spa sau Monza. Dar niciunul nu s-a dovedit atat de periculos ca Nurburgring, care pe vremuri a fost responsabil pentru moartea a 5 piloti din F1. Circuitul a fost construit in 1927, dar a suferit numeroase modificari din cauza ca designul sau era prea periculos. In 1969, a fost chiar boicotat de piloti, care au decis sa nu mai concureze la Nurburgring pana cand nu se fac modificari importante traseului. De atunci, niciun concurent din Formula 1 nu si-a mai pierdut viata, in schimb pentru alte competitii auto ramane unul dintre cele mai periculoase din lume, pentru ca din 1970 incoace, 25 de piloti au murit la Nurburgring. Unul dintre cele mai cunoscute accidente a fost in 1958, cand Peter Collins a fost ultimul pilot din F1 care si-a pierdut viata. Collins era liderul cursei cand a pierdut controlul Ferrari-ului sau si a fost aruncat in niste copaci. A decedat din cauza unei rani grave la cap.
4. INDY 500
Pe langa faptul ca este o cursa pe care oricine isi doreste s-o castige, are si onoarea de a fi unul dintre cele mai tensionate, periculoase si mortale circuite din lume. 40 de piloti au murit aici din 1911 incoace, la care se adauga mecanici, oficiali si spectatori. La inceputurile cursei, simplul fapt de a sta pe marginea traseului putea insemna o condamnare la moarte. In 1931, un baietel care se juca in curtea casei sale a fost ucis de o roata desprinsa de la una din masini, care s-a desprins si a zburat peste zid. Cel mai cunoscut incident a avut loc in 1973, cand Swede Savage a pierdut controlul si s-a lovit de zid. Masina i-a explodat, iar pilotul a fost aruncat in aer si a aterizat intr-o balta de combustibil care ardea. Miraculos, Savage a supravietuit incidentului, dar a murit 33 de zile mai tarziu la spital, din cauza unei transfuzii cu sange contaminat.
3. ISLE OF MAN TT
Chiar daca e o serie de curse de motociclete, competitia ce are loc pe micuta insula de pe coasta engleza nu poate fi exclusa din top. Cu o vechime de mai bine de 100 de ani, se desfasoara pe parcursul a catorva zile, iar punctajul se face in stil "time trial". Cursa are loc pe drumuri publice si de aceea masurile de siguranta lipsesc, iar controversele sporesc de la an la an, daca luam in calcul ca motociclistii parcurg traseul cu o medie orara de aproape 200 kmh.
227 de oameni si-au pierdut viata din 1907 incoace, si nu se intrevede prea curand un mod prin care sa se stopeze cresterea acestui numar impresionant.
2. LE MANS 24h
O cursa de anduranta cu o vechime de aproape 90 de ani, ce are loc in Franta in fiecare an, in iunie. Cura de 24 de ore de la Le Mans testeaza nu numai fiabilitatea si performantele masinii, dar si atentia si rezistenta pilotilor. Cu viteze de 400 kmh, Le Mans este una dintre cele mai periculoase competitii din motorsport. Le Mans este si traseul pe care a avut loc cel mai tragic accident din istorie. In 1955, Pierre Levegh a pierdut controlul masinii dupa ce a atins spatele bolidului din fata. Masina a fost aruncata intr-o movila de pamant si de aici a fost catapultata in public. Levegh si 84 de spectatori si-au pierdut viata, iar alti 100 au fost raniti. Tragedia a dus la interzicerea curselor de masini in mai multe tari, multe competitii au fost anulate, dar tragedia de la Le Mans a fost unul din momentele-cheie in imbunatatirea semnificativa a masurilor de siguranta din cursele auto.
1. RALIUL DAKAR
Nu exista competitie auto care sa se poata compara cu Raliul Dakar. Cursa off-road care traditional incepe la Paris si se termina la Dakar, dupa ce traverseaza desertul african, este fara indoiala si cel mai periculos eveniment din motorsport. Pentru ca are loc pe un teritoriu atat de vast, concurentii se pot rataci foarte usor, iar in cazul accidentelor pot sa dureze si ore pana ca echipele medicale sa apara la fata locului. Raliul este controversat si pentru impactul asupra mediului, cu pilotii care "devasteaza" zonele rurale, lovesc animale si alte vehicule, iar in cel putin un caz au provocat un incediu in care 3 oameni si-au pierdut viata. Oficial, din 1978 au murit 49 de concurenti la Dakar, dar la aceasta cifra nu sunt luati in calcul nenumaratele victime dintre localnici. In ultimii ani, tensiunile din Africa au dus la relocarea cursei in America de Sud, dar siguranta nu a crescut, in acest an prima victima s-a inregistrat chiar in etapa inaugurala.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News