Cand ILEGAL inseamna PROGRES! Fotbalul ramane cu memoria patata de o mare nedreptate! Ce s-a intamplat cu prima echipa care a indraznit sa poarte un sponsor pe tricou:
Despre legende care au fost si legende care ne fac weekendurile mai frumoase. Despre povestile bunicilor cu Nadia, Dobrin si Pele. Despre meciurile de saptamana asta, la care le cumparam noi bilete tatilor nostri. Despre fotbal si nu numai. AZI: despre o inovatie care a schimbat complet fotbalul
Cand indraznesti sa gandesti mai departe de ziua de azi, cand tragi cu dintii de o idee de care esti convins ca e buna, cand ai curajul sa deschizi gura in fata unor legi aberante, cand iei masuri pentru ca lucurile sa mearga mai departe... reusesti. Cam asta ar fi, in mod normal, desfasurarea fireasca a evenimentelor intr-o lume care vrea sa progreseze.
Nu este insa si povestea lui Derek Dougan, un fost fotbalist din Premier League, caruia la 39 de ani i-a venit o idee ce avea sa revolutioneze fotbalul.
In decembrie 1975, Dougan, care evoluase in ultimele opt sezoane la Wolverhampton, a decis sa semneze cu un club modest din Southern League (liga a 7-a engleza) - Kettering Town. Se apropia de 40 de ani si nu se mai gandea sa joace, insa perspectiva de a manageria un club de fotbal dupa bunul plac, a fost ceea ce l-a atras la o echipa dintr-un orasel micut, de 50.000 de locuitori, situat la doua ore distanta de Londra.
Asa cum era de asteptat, Derek Dougan a fost primit ca un rege la Kattering si a primit puteri depline din partea conducerii: "Vei fi responsabil pentru tot ce se intampla cu echipa, atat pe teren, cat si in afara lui. De asemenea, te vei ocupa si de problemele administrative si de marketing legate de acest club", l-a asigurat presedintele echipei, John Nash.
24 IANUARIE 1976 - PENTRU PRIMA DATA, O ECHIPA JOACA CU UN SPONSOR PE TRICOU
Dougan si-a luat repede rolul in serios si prioritara a devenit imediat problema atragerii de fonduri. Cum nu se putea baza prea mult pe incasarile din bilete, stadionul avand o capacitate de doar 4000 de locuri, proaspatul manager, instalat in functie cu doar o luna in urma, a mers sa caute sponsori.
A incheiat, fara sa se consulte cu nimeni, un contract de sponsorizare de 4000 de lire (o suma foarte consistenta pentru club) cu Kettering Tyres, un service auto situat in centrul orasului, care cauta sa-si "cumpere imagine" pentru a atrage clienti din orasele vecine.
Conditia deal-ului? Pentru cele 4000 de lire, toti jucatorii de la Kettering Town erau obligati sa evolueze in sezonul respectiv cu numele sponsorului pe tricou.
O idee noua, la care nimeni nu se mai gandise pana in acel moment. Lui Dougan i s-a parut o idee buna, care nu putea sa afecteze pe nimeni, din contra, era o situatie win-win intre cele doua parti.
Asa ca pe 24 ianuarie 1976, la un meci de campionat cu Bath City, jucatorii de la Kettering Town au venit imbracati cu noile echipamente, inscriptionate in fata cu numele sponsorului, Kattering Tyres.
FA INTERVINE ABERANT - DOUGAN INCEARCA O CALE DE MIJLOC
Kettering a devenit astfel primul club din istorie care a avut tricouri cu un nume de sponsor pe piepturile jucatorilor.
A aparut insa o problema, pe care Derek Dougan nu a luat-o in calcul. Federatia engleza de fotbal s-a aratat deranjata de inovatie si i-a scris imediat lui Dougan. In scrisoare, oficialii FA ii cereau acestuia sa renunte imediat la tricourile inscriptionate cu numele sposorului, in conditiile in care REGULAMENTUL! nu prevedea permiterea unei astfel de masuri in fotbal.
"Nu gasesc niciun paragraf in regulament care sa imi interzica asta, asa ca nu iau in consideratie avertismentul Federatiei", a fost reactia lui Dougan, care a insistat ca intelegerea dintre clubul sau si sponsorul Kattering Tyres sa continue in conditiile initiale.
La urmatorul meci, jucatorii au purtat tricouri inscriptionate cu "Kettering T", iar Dougan i-a asigurat pe toti ca "T"-ul nu este prescurtarea de la "Tyres", ci de la "Town" :)
"TE PUI CU FEDERATIA? TE DISTRUG!" - PARCA NE SUNA CUNOSCUT, NU? :)
Presedintele FA a luat-o ca pe o ofensa si a amendat imediat clubul cu 1000 de lire. Era prea mult pentru un club precum Kettering Town, iar oficialii au decis sa renunte la literele de pe tricou.
Se gandeau ca daca insista pe ideea lui Dougan, urmatoarele amenzi venite de la Federatie vor creste progresiv.
La numai un an dupa aceste evenimente, mai multe cluburi din Premier League, in frunte cu Derby si Bolton, trimiteau la Federatie o scrisoare prin care cereau ca tricourile inscriptionate cu nume de sponsori sa fie legalizate, printr-un paragraf in regulament.
TOTI AU PROFITAT DE PE URMA IDEII LUI DOUGAN. MAI PUTIN KATTERING TOWN.
Aceeasi conducere FA privea de data asta problema din alt unghi, si o gasea interesanta. Incepand cu sezonul 1977-1978, toate cluburile de fotbal din Anglia au avut dreptul sa foloseasca nume de sponsori pe tricourile jucatorilor.
Din pacate, Kettering Town nu si-a mai gasit un nou sponsor in sezonul urmator, in timp ce jucatorii lui Derby County, de exemplu, conduceau masini Saab, primite de la sponsorul al carui nume il purtau pe piepturi la meciurile oficiale.
Kettering Town evolueaza si acum in Southern League, insa este un club foarte respectat in randul englezilor. Nu e intamplator ca fostul mare jucator din nationala Angliei, Paul Gascoigne, a ales sa isi inceapa cariera de antrenor chiar la aceasta echipa, in 2005.
Derek Dougan a incetat din viata in 2007, la varsta de 69 de ani, in locuinta sa din Wolverhampton. Pe langa cariera respectabila de jucator, la Aston Villa, Leicester, Wolverhampton si in nationala Irlandei de Nord, Dougan s-a mandrit tot timpul si cu aceasta inovatie, care a adus un plus fantastic fotbalului.
In 2011, la 44 de ani distanta fata de momentul in care Dougan si-a pus in practica ideea, dupa aceleasi principii de business, Barcelona a semnat cel mai mare contract de sponsorizare din istoria fotbalului - 150 de milioane de euro, pentru ca tricourile blaugrana sa fie inscriptionate cu "Qatar Foundation".
Surse: cartea "Day Of The Match", scrisa de Scott Murray si Rowan Walker; The Guardian
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News