Cea mai asteptata tranzactie a verii pe Bernabeu i-a adus Realului 'doar' 195.000.000! Manchester United a doborat toate recordurile!
Cum arata topul celor mai mari contracte de sponsorizare din fotbal
Real Madrid a semnat in aceasta vara un contract de sponsorizare pe 5 ani cu Emirates, intelegere in urma careia clubul va castiga 39 de milioane de dolari in fiecare sezon (195 mil $ suma totala), si va fi obligat sa inscriptioneze logo-ul companiei pe tricourile de joc.
Contractul este cel mai mare din istoria Realului, cu 30% mai avantajos decat cel precedent, cu Bwin. Cu toate astea, intelegerea cu Emirates claseaza clubul madrilen doar pe pozitia a 4-a in topul echipelor care castiga cel mai mult de pe urma sponsorilor de pe tricouri.
39 de milioane de dolari pe an e putin, cred jurnalistii de la Forbes, care atrag atentia ca, in prezent, Real Madrid este cel mai valoros brand din fotbal, si are in echipa pe starul suprem in social media, Cristiano Ronaldo.
Manchester United conduce detasat clasamentul, cu un contract de sponsorizare mai mult decat dublu fata de cel al Realului - 80 de milioane de dolari pe an de la General Motors (Chevrolet). Barcelona e pe doi: Qatar Airways vireaza anual in conturile clubului catalan 45 de milioane de dolari.
Forbes scrie ca o posibila explicatie pentru contractul suspect de mic semnat de Florentino Perez, ar fi faptul ca Real s-ar putea desparti in aceasta vara de Cristiano Ronaldo, o mutare ce ar afecta destul de serios clubul la capitolul imagine.
Top 5 cele mai mari contracte de sponsorizare:
1. Manchester United - GM (Chevrolet) - 80 mil $
2. Barcelona - Qatar Airways - 45 mil $
3. Bayern Munchen - Deutsche Telekom - 40 mil $
4. Real Madrid - Emirates - 39 mil $
5. Liverpool - Standard Chartered - 31 mil $
Contractul de 63 de milioane de dolari semnat de Manchester City cu Emirates nu a fost luat in considerare pentru acest clasament, deoarece include si dreptul de folosire a numelui stadionului.
In Romania, situatia este dramatica la capitolul sponsorizari. Dinamo a semnat in aceasta vara prelungirea contractului cu Orange si ramane clubul care castiga cel mai mult de pe urma unui sponsor. Orange vireaza in conturile clubului intre 500.000 si 1.000.000 de euro pe sezon, in functie de performantele echipei.
Steaua, campioana Ligii I si reprezentanta Romaniei in Liga Campionilor, joaca fara sponsor pe tricouri pentru al treilea sezon la rand.
CUM A APARUT IDEEA SPONSORULUI PE TRICOURI IN FOTBAL
- Povestea lui Derek Dougan, un fost fotbalist din Premier League, caruia la 39 de ani i-a venit o idee ce avea sa revolutioneze fotbalul -
In decembrie 1975, Dougan, care evoluase in ultimele opt sezoane la Wolverhampton, a decis sa semneze cu un club modest din Southern League (liga a 7-a engleza) - Kettering Town.
Se apropia de 40 de ani si nu se mai gandea sa joace, insa perspectiva de a manageria un club de fotbal dupa bunul plac, a fost ceea ce l-a atras la o echipa dintr-un orasel micut, de 50.000 de locuitori, situat la doua ore distanta de Londra.
Asa cum era de asteptat, Derek Dougan a fost primit ca un rege la Kettering si a primit puteri depline din partea conducerii: "Vei fi responsabil pentru tot ce se intampla cu echipa, atat pe teren, cat si in afara lui. De asemenea, te vei ocupa si de problemele administrative si de marketing legate de acest club", l-a asigurat presedintele echipei, John Nash.
24 IANUARIE 1976 - PENTRU PRIMA DATA, O ECHIPA JOACA CU UN SPONSOR PE TRICOU
Dougan si-a luat repede rolul in serios si prioritara a devenit imediat problema atragerii de fonduri. Cum nu se putea baza prea mult pe incasarile din bilete, stadionul avand o capacitate de doar 4000 de locuri, proaspatul manager, instalat in functie cu doar o luna in urma, a mers sa caute sponsori.
A incheiat, fara sa se consulte cu nimeni, un contract de sponsorizare de 4000 de lire (suma foarte consistenta pentru club) cu Kettering Tyres, un service auto situat in centrul orasului, care cauta sa-si "cumpere imagine" pentru a atrage clienti din orasele vecine.
Conditia deal-ului? Pentru cele 4000 de lire, toti jucatorii de la Kettering Town erau obligati sa evolueze in sezonul respectiv cu numele sponsorului pe tricou.
O idee noua, la care nimeni nu se mai gandise pana in acel moment. Lui Dougan i s-a parut o idee buna, care nu putea sa afecteze pe nimeni, din contra, era o situatie win-win intre cele doua parti.
Asa ca pe 24 ianuarie 1976, la un meci de campionat cu Bath City, jucatorii de la Kettering Town au venit imbracati cu noile echipamente, inscriptionate in fata cu numele sponsorului, Kettering Tyres.
FA INTERVINE ABERANT - DOUGAN INCEARCA O CALE DE MIJLOC
Kettering a devenit astfel primul club din istorie care a avut tricouri cu un nume de sponsor pe piepturile jucatorilor.
A aparut insa o problema, pe care Derek Dougan nu a luat-o in calcul. Federatia engleza de fotbal s-a aratat deranjata de inovatie si i-a scris imediat lui Dougan. In scrisoare, oficialii FA ii cereau acestuia sa renunte imediat la tricourile inscriptionate cu numele sposorului, in conditiile in care regulamentul nu prevedea permiterea unei astfel de masuri in fotbal.
"Nu gasesc niciun paragraf in regulament care sa imi interzica asta, asa ca nu iau in consideratie avertismentul Federatiei", a fost reactia lui Dougan, care a insistat ca intelegerea dintre clubul sau si sponsorul Kettering Tyres sa continue in conditiile initiale.
La urmatorul meci, jucatorii au purtat tricouri inscriptionate cu "Kettering T", iar Dougan i-a asigurat pe toti ca "T"-ul nu este prescurtarea de la "Tyres", ci de la "Town" :)
"TE PUI CU FEDERATIA? TE DISTRUG!" - PARCA NE SUNA CUNOSCUT, NU? :)
Presedintele FA a luat-o ca pe o ofensa si a amendat imediat clubul cu 1000 de lire. Era prea mult pentru un club precum Kettering Town, iar oficialii au decis sa renunte la literele de pe tricou.
Se gandeau ca daca insista pe ideea lui Dougan, urmatoarele amenzi venite de la Federatie vor creste progresiv.
La numai un an dupa aceste evenimente, mai multe cluburi din Premier League, in frunte cu Derby si Bolton, trimiteau la Federatie o scrisoare prin care cereau ca masura inscriptionarii tricourilor cu nume de sponsori sa fie legalizata printr-un paragraf in regulament.
TOTI AU PROFITAT DE PE URMA IDEII LUI DOUGAN. MAI PUTIN KETTERING TOWN.
Aceeasi conducere FA privea de data asta problema din alt unghi, si o gasea interesanta. Incepand cu sezonul 1977-1978, toate cluburile de fotbal din Anglia au avut dreptul sa foloseasca nume de sponsori pe tricourile jucatorilor.
Din pacate, Kettering Town nu si-a mai gasit un nou sponsor in sezonul urmator, in timp ce jucatorii lui Derby County, de exemplu, conduceau masini Saab, primite de la sponsorul al carui nume il purtau pe piepturi la meciurile oficiale.
Kettering Town evolueaza si acum in Southern League, insa este un club foarte respectat in randul englezilor. Nu e intamplator ca fostul mare jucator din nationala Angliei, Paul Gascoigne, a ales sa isi inceapa cariera de antrenor chiar la aceasta echipa, in 2005.
Derek Dougan a incetat din viata in 2007, la varsta de 69 de ani, in locuinta sa din Wolverhampton. Pe langa cariera respectabila de jucator, la Aston Villa, Leicester, Wolverhampton si in nationala Irlandei de Nord, Dougan s-a mandrit tot timpul si cu aceasta inovatie, care a adus un plus fantastic fotbalului.
Surse: forbes.com; cartea "Day Of The Match" (Scott Murray / Rowan Walker)
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News