INGER pentru milioane de oameni, salvator pentru sportivi de milioane! Omul care a presimtit ca Ayrton Senna va MURI! Povestea unui erou ADEVARAT:

INGER pentru milioane de oameni, salvator pentru sportivi de milioane! Omul care a presimtit ca Ayrton Senna va MURI! Povestea unui erou ADEVARAT: True Story

N-a cistigat niciodata o cursa, n-a fost in lumina reflectoarelor, n-a castigat bani multi - dimpotriva chiar - si nici n-a avut parte de faima de care beneficiaza protagonistii din Marele Circ.

A fost doar Profesorul Watkins, sau, pentru prietenii apropiati, Sid. Si lui ii datoreaza viata, la modul cit se poate de propriu, generatii intregi de piloti. Unii aproape necunoscuti, altii mari campioni, dar toti aflati cindva la un pas de moarte.

Pas pe care nu l-au mai facut pentru ca Sid Watkins s-a opus.

  • True 9

Cine a fost de fapt Sid Watkins? Fiul unui chirurg din Liverpool, la numai opt ani si-a dat seama ca vrea devina neurochirurg. Tatal sau a fost de acord, numai ca i-a spus “fiule, de la mine nu vei primi nici un penny”.

In 1978, dupa ce in ultimii zece ani nu mai putin de 13 piloti isi pierdusera viata pe circuitele de Formula 1, Bernie Ecclestone il aduce pe functia de medic-sef al competitiei, pentru suma de 35.000 lire sterline pentru 16 curse.

“La momentul respectiv, mi s-a parut ca urma sa incasez un sac de bani. Nu mica mi-a fost surpriza sa descopar ca trebuia sa-mi platesc singur deplasarile. Bernie…”, avea sa declare Profesorul Watkins.

Filmul tragediilor, eroul e mereu la post

Venirea englezului nu insemna ca tragediile de pe pista se vor termina brusc. Dimpotriva, soarta l-a pus la incercare chiar din primul sezon: suedezul Ronnie Peterson moare la Monza din cauza unei banale embolii pulmonare si a refuzului carabinierilor de a-i permite doctorului sa intervina - “chestie demna de epoca de piatra”, conform propriei declaratii.

In 1982, e primul care ajunge linga masina facuta bucati a lui Gilles Villeneuve. Doar ca Gilles era cu 50 de metri mai departe.

“Erau bucati de Ferrari peste tot, Gilles inca respira si isi misca pupilele, dar mi-a fost clar ca nu se mai putea face nimic - fractura coloanei vertebrale, de la baza capului era fatala. Cind sotia lui a ajuns la spital, i-am explicat situatia si am oprit aparatele care il mentineau artificial in viata.”

Nu toate stirile care contineau numele lui erau insa tragice: in ’89 risca sa arda de viu, alaturi de Gerhard Berger, pentru a-l intuba direct pe pista in timp ce benzina ardea in jurul lor, in ’90 il salveaza miraculos pe Martin Donnelly, dupa un groaznic accident la Spa, iar in ’95 il smulge pe Hakkinen din ghearele mortii reusind sa-l resusciteze de doua ori, cu un masaj cardiac si o traheoctomie executate direct pe asfaltul de la Hockenheim iar in ’94, in weekend-ul negru de la Imola, reuseste sa-l salveze pe Rubens Barrichello, care, dupa un accident teribil, isi inghitise limba.

Prietenul Senna, ultima discutie

Dintre toti pilotii insa, cel mai mult l-a iubit pe Ayrton Senna. Nu multa lume stie ca Sid Watkins a fost cel care l-a vindecat pe Senna de sindromul Bell’s Palsy, o forma de paralizie faciala. Intre cei doi s-a dezvoltat mai mult decit o prietenie, aproape o relatie tata-fiu, dupa cum reiese din propriile spuse:

“Este cea mai puternica relatie pe care am avut-o cu vreun pilot; de cele mai multe ori cind ajungeam pe circuit, il gaseam pe Ayrton dand interviuri - insa in momentul in care ma vedea se opera si fata i se lumina deoarece avea acea umilinta care nu e o trasatura comuna printre pilotii de curse”.

Dar in ’94, in virajul Tamburello de la Imola, n-a mai reusit sa faca nimic pentru cel pe care il considera fiul sau. Desi cu o zi in urma, dupa moartea in calificari a austriacului Ratzenberger, ii face o propunere lui Ayrton: “de ce nu renunti? De ce altceva mai ai nevoie? Ai trei titluri mondiale, esti evident cel mai rapid. Renunta si voi renunta si eu, si putem merge impreuna la pescuit”.

Raspunsul lui Senna a venit prompt: “Sid, sunt anumite lucruri asupra carora nu avem control. Nu pot renunta, trebuie sa continui”, acesta fiind ultimul dialog dintre cei doi...

Finalul

Tragedia avea insa sa se produca la o zi distanta: “Cand am ajuns la locul accidentului am vazut ca e vorba despre Ayrton. Ar fi trebuit sa fie un soc pentru mine, dar n-a fost, am blocat totul. Singurul lucru pe care l-am regretat a fost ca n-am insistat mai mult sa nu se urce la volan. Dupa ce l-am luat in brate si l-am asezat pe asfalt, m-a frapat cat de usor parea. I-am scos casca si l-am privit in ochi, moment in care am realizat ca acest accident avea sa-l coste viata, in urma ranilor suferite la cap. Dupa care a scos un sunet ciudat, ca un oftat, si, desi sunt complet agnostic, cred ca in momentul acela sufletul i-a parasit trupul.

Statisticile pot fi seci: a salvat un numar impresionant de piloti in mod direct, a primit nenumarate distinctii, a fost facut membru al Ordinului Imperiului Britanic , a publicat lucrari de specialitate, a contribuit la dezvoltarea sigurantei in Formula 1…

Dar adevarata mostenire pe care a lasat-o generatiilor de piloti ce vor urma este alta, mult mai insemnata: din 1994 nici un alt pilot nu si-a mai pierdut viata pe un circuit de F1. Si acum, in sfirsit, la 18 ani distanta, Ingerul Pazitor al Formulei 1 si cel care si-a dat viata pentru ca nimeni altcineva sa n-o mai faca dupa el s-au dus in sfirsit la pescuit. Impreuna.

Declaratii Post Mortem:

Rubens Barrichello, a postat pe Twitter, pentru cei 1,7 milioane de followers pe care ii are: “datorita lui Sid sint inca traiesc ; el mi-a salvat viata la Imola. Multumim pentru tot ce-ai facut pentru noi, pilotii de F1. “

“RIP Prof. Sid Watkins. O veste trista pentru noi ceilalti ramasi in urma”, a declarat Bruno Senna, nepotul triplului campion mondial Ayrton Senna, care acum piloteaza pentru aceeasi echipa Williams din care a facut parte si unchiul sau la momentul mortii acestuia, in 1994.

“Astazi, lumea motorsportului a pierdut una din figurile sale proeminente. Nu, n-a fost un pilot, n-a fost un inginer, n-a fost un designer. A fost un medic si probabil e absolut corect sa spunem ca a facut mai mult decit oricine, in decursul a atator ani, pentru a face F1 atat de sigura cum este astazi. Multi piloti, fosti sau actuali, isi datoreaza vietile muncii sale, care a rezultat in progrese masive in domeniul sigurantei” , a declarat Ron Dennis, fostul director si actual presedinte al McLaren.

Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!