Cum arata lumea lui Robert Muresan la 308 km/h: "Daca ti-e frica, poti sa te lasi!". Pretul urias pentru visul de a readuce Romania in MotoGP. INTERVIU

Cum arata lumea lui Robert Muresan la 308 km/h: Daca ti-e frica, poti sa te lasi! . Pretul urias pentru visul de a readuce Romania in MotoGP. INTERVIU True Story

Viteza nu e de ajuns. La peste 300 km/h, in linie dreapta, simturile sunt mai vii ca niciodata. Adrenalina te face ca pentru cateva fractiuni de secunda sa te simti invincibil. Iar cursa asta este pentru acele cateva fractiuni de secunda.

"Time is money", una dintre cele mai vechi replici ale blockbusterelor de la Hollywood, se potriveste perfect cu viata lui Robert Muresan pe circuit. Are 23 de ani si o experienta de invidiat. La varsta de 16 ani concura in MotoGP, iar anul trecut a terminat pe locul 13 in Superstock 1000, o performanta extraordinara pentru Romania.

Ceea ce Simona Halep inseamna pentru tenisul din Romania, iar Cristina Neagu pentru handbal, Robi Muresan reprezinta pentru lumea motorsport. Mica, pentru moment, in Romania. Si asta din cauza lipsei de fonduri si de oameni deschisi sa investeasca intr-un sport care atrage si o suta de mii de oameni la o cursa si genereaza interes la nivel mondial. Robert Muresan spera ca prin performantele atinse pana acum si prin cele din sezonul urmator sa atraga atentia sponsorilor si a investitiilor. In Romania, lumea motorsport are un reprezentant la nivel inalt, dar ramane inca o ramura subfinantata. 

  • Interviu Robert Muresan

Robi Muresan isi calculeaza viata in fractiuni de secunda. Fiecare sutime inseamna zeci de mii de euro. In cursa pentru primul loc si pentru performanta, banii cumpara tehnologia care accelereaza talentul. Iar talent are. Are si background, este cel mai bun pilot roman din motociclism, dar lipsa unei infrastructuri solide in Romania pentru motorsport, adica piste, tehnicieni, investitori, sponsori, il obliga pe Robert Muresan sa fuga nu numai dupa podium, ci si dupa solutii.

"Indiferent cat de bun pilot ai fi, ca sa ajungi pe locul 1, iti trebuie in plus un zero virgula ceva, nu poti vorbi despre o secunda. La o secunda esti printre ultimii. Acel zero virgula ceva ar putea sa te coste in plus pe sezon poate si 200.000 sau 300.000 de euro, in SuperBike" - Robi Muresan

Precum si in cazul Simonei Halep, familia sa si-a riscat averea ca el sa reuseasca in motociclism. Este convins ca rezultatele bune si progresul sau in MotoGP vor veni odata cu resursele financiare. Spera ca piata din Romania sa se deschida si pentru aceasta pista. Alaturi de intrarea in Top 10 la Superstock 1000 in urmatorul sezon, si asta este unul dintre obiectivele sale. Sa deschida drumul Romaniei catre investitiile in sporturile cu motor.

Cat de scump e visul lui Robi Muresan de a reveni in MotoGP

Robi Muresan a vorbit pentru www.sport.ro despre noul sezon care va incepe in aproximativ o luna, despre planurile sale imediate, problemele logistice si financiare cu care se confrunta, dar si ce pasi mai are de facut ca sa revina in liga uriasilor din motorsport: MotoGP.

Anul trecut ai terminat pe locul 13, crezi ca poti sa te bati pentru un TOP 5 anul acesta?

"Depinde foarte mult de materialul de care o sa beneficiem. Noi avem un obiectiv, sa aducem modelul imbunatatit, adica modelul 2015 de la BMW, care este mult mai performant. In al doilea rand, avem nevoie de un inginer specializat. "Data logger", asta este partea tehnica a motocicletei, partea electronica. Anul trecut, problema a fost ca nu am beneficiat de acest mecanic si am avut trei abandonuri din cauza defectiunilor tehnice. Avand acest inginer, eu cred ca nu e deloc imposibil sa spunem ca putem fi cel putin in top 15 si destul de sigur in top 10 pentru urmatorul sezon."

Un astfel de inginer poti gasi in Romania?

"Nu. Asta e problema, ca un asemenea inginer nu il poti gasi in Romania si te costa undeva la 25.000 de euro, doar inginerul, pe sezon. Noi nu avem ingineri specializati. Totul pleaca de la faptul ca ceea ce inseamna cultura noastra in Romania in motorsport e aproape zero, si atunci nu poti sa te gandesti sa ai ingineri specializati sau piloti, zeci de piloti, in campionatele mondiale, ca nu ai cum."

Robi vorbeste despre aceasta problema cu multa incrancenare. Stie ca astfel de ingineri vin doar de la uzina. In Romania nu exista nici macar mecanici de competenta pentru acest nivel. Si neavand circuit pana de curand (la Adancata), nu a existat posibilitatea "formarii" unui mecanic de specialitate:

"Exista cativa mecanici afiliati  la echipe straine, romani sau de origine romana, dar niciunul sa zici ca a ajuns de top. Au plecat dintr-o cultura, au invatat pe parcurs si au ajuns la un anumit nivel, dar nu poti sa vorbesti despre mecanicul 1 al echipei"

Ai concurat la 16 ani in MotoGP, mai vezi posibila o revenire acolo si, daca da, in ce conditii?

"Da, nu cred ca ar fi o problema o revenire in MotoGP. Cred ca si faptul ca am parasit MotoGP-ul a fost tot o problema de buget. A trebuit sa fac o schimbare. In primul an am fost la echipa Ayo Racing, iar in al doilea an am trecut la Grizzly Kiefer Racing, si am facut aceasta trecere nu pentru ca voiam eu. Prima echipa a vrut sa ma tina, mi-au facut si o oferta foarte buna, dar sponsorul meu principal a vrut sa merg la ceilalti. Si aceasta schimbare de echipa a adus si finalul meu in MotoGP, fiindca era o echipa nemteasca, eram in echipa cu inca doi nemti si evident ca directorul echipei a pus toate eforturile in ceilalti doi piloti. Si pe mine m-a neglijat complet. Am inceput sa am rezultate din ce in ce mai rare si n-am putut sa ma mai mentin in acest campionat."

Nu e ironic ca noi nu avem circuite in tara, in timp ce tu faci performanta?

"Ba e foarte ironic (rade), dar din pacate nu am reusit sa convingem pe nimeni pana in momentul de fata ca avem nevoie de circuit. In primul rand si pentru siguranta oamenilor care folosesc motociclete pe strada. Circuitul este un mediu in care te poti descarca, de adrenalina asta, de energie, si atunci nu mai ai nevoie sa mergi pe strada tare. Si, in plus, inveti sa controlezi motocicleta." 

In al doilea rand, o etapa de campionat mondial Superbike sau MotoGP aduce peste 100.000 de spectatori, timp de 3 zile, la o cursa. Pentru un oras ca Deva s-ar dubla populatia timp de trei zile. Si ce incasari ar fi acolo. La noi nu se vad chestiile astea, din pacate, si deocamdata nu am reusit sa convingem pe nimeni de treaba asta.

"Am avut un proiect, undeva in 2005, cu guvernul Nastase, in care trebuia aprobat studiul de fezabilitate. Inainte de semnare a picat guvernul si a venit cel al lui Tariceanu, am mers cu toate actele pregatite, aveam terenul, aveam tot pregatit, trebuia doar sa semneze, si el a zis ca nu poate sa semneze. A picat tot proiectul si aveam etape prinse la Dorna pana in 2018."

Sunt cativa pasi de facut pentru Robi ca sa ajunga in acest moment in MotoGP. De la Stock, unde este acum Robert Muresan, ar urma trecerea la SuperBike, iar de la SuperBike ar fi posibila “promovare” in MotoGP. Dar asta inseamna mult mai multi bani.

Banii sunt marea problema in motorsport. Cat costa sa te apuci de un sport cu motor?

"Nu pot sa zic o suma de care ai nevoie sa te apuci de acest sport. E evident ca la clasele mici nu poti sa zici ca te costa o avere, dar pe masura ce progresezi din campionatul national in campionatele internationale, deja costurile cresc treptat. Ca sa te mentii in campionatul mondial, cel mai bun exemplu pe care pot sa-l dau sunt eu, la clasa mea, Superstock1000, este vorba despre 100.000 de euro pe sezon. Si asta ca sa fii la un nivel acceptabil. Sunt piloti din Spania, Italia, care au bugete de 400.000 – 500.000 de euro, banii lor. Si evident ca este greu sa concurezi cu acei piloti. Acum, noi asta incercam sa demonstram in Romania, ca nu avem nevoie de bugetele alea enorme, si noi, anul trecut, cu un buget de 50.000 de euro, am facut la unele curse timpi la cinci zecimi de primii clasati, care sunt spanioli si italieni cu bugete foarte mari si cu echipe de uzina."

La fel ca si in cazul Simonei Halep, familia si-a riscat averea pentru el

Tu cum ai inceput acest sport si cat a contat sustinerea familiei? Simona Halep, spre exemplu, a fost ajutata, parintii si-au riscat averea familiei...

"Da, acelasi lucru a fost si la mine..."

Am bagat firma in cap, avem datorii la banca, suntem absolut la zero si, chiar anul trecut, cand a inceput sa mearga totul mai rau (n.r: financiar), am reusit sa scoatem capul, sa fim la bataie printre primii piloti. Si de-asta incercam acum foarte mult, pentru ca suntem foarte aproape sa obtinem ce vrem, dar nu mai avem resurse personale.

Am inceput la 6 ani sa merg cu motocicleta, intamplator. Tatal meu a organizat etapa de enduro in Arad si am fost invitat la o etapa de viteza care se tinea pe aeroport. Mi-am luat un motor din joaca, mi-a placut ca era foarte rapid. Al doilea an, la 7 ani, am fost inscris pentru prima oara in campionatul national si de la 8 ani am inceput sa castig, sa devin campion national la clasele de juniori.

RECORDURILE LUI ROBI MURESAN

"La 12 ani am trecut la clasele de seniori si am iesit campion national la clasa 125 cc, in premiera nationala, la asa o varsta frageda. La 13 ani, din nou intr-o premiera nationala, am iesit campion balcanic, la 125 cc, tot clasa de seniori, iar dupa am inceput sa trec la campionatele mai puternice, campionatul european."

"La 14 si 15 ani am mers la europene, am avut si podiumuri, chiar cand aveam 15 ani puteam sa castig campionatul european, si tot asa, avand o echipa din Ungaria mai slabuta, din 6 etape, trei a trebuit sa le abandonez. Si am iesit pe locul 3 la general, la sfarsit.

"In 2006 am facut trecerea mare catre MotoGP. In 2005 am avut teste si la o echipa de uzina KTM, evident ca si acolo a fost solicitat si un mic buget de ajutor, o garantie a pilotului ca poate sa faca treaba asta. Nu am reusit sa indeplinesc obiectivul si atunci m-am inscris la o echipa finlandeza, pentru prima oara, in 2006."

"Echipa asta mai avea un pilot, Michael Ranseder, care era un pilot bun, mergea in primii 6, in MotoGP la 125cc, dar era mai mare decat mine, avea 20 de ani, eu aveam 16 ani la acel moment. La sfarsitul anului, echipa l-a dat pe el afara si au spus ca vor sa ma tina pe mine, pentru ca vad un potential mare in mine. Din pacate eu nu am putut sa raman la echipa, nu aveam buget, sponsorul a zis ca vrea sa merg la o echipa nemteasca. Problema era ca toata lumea de acolo era din Germania, pilotii erau nemti, si desi sponsorul zicea ajutati-l, ei au facut ce au vrut. Mi-au dat un motor vechi de trei ani, nici macar unul nou. Mi-au dat un inginer care nu a fost un inginer in viata lui, a fost si el pilot, dar eu stiam mult mai multa inginerie decat el si pot sa zic ca si-au batut joc de mine. Am mers un sezon degeaba."

Cat de greu este sa convingi un om de afaceri sau o companie din Romania sa te sponsorizeze?

"Pana acum a fost foarte greu. E greu pentru ca nu avem inca o cultura in motorsport si cred ca asta ar trebui sa dezvoltam. Se poate dezvolta, dar, din pacate, doar prin rezultate, iar fara sustinere nu pot aparea rezultatele. E un cerc vicios."

Cat te costa un sezon si care sunt cele mai mari cheltuieli?

"Undeva la un minimum de 100.000 de euro ar fi doar pentru participare. Costurile se impart in mod egal si in motocicleta si in dezvoltarea motocicletei. Apoi ai costuri foarte mari cu deplasari, curse, taxe pe cursa, echipamente, piese de uzura, consumabile, mecanici, ingineri. Sunt multe, sunt toate cumulate, nu pot sa pun ca una ar fi mai mult decat cealalta. Motocicleta mea in sine ar fi 13.000 de euro s-o cumperi. Ce te costa mai mult apoi este dezvoltarea ei. Incepi sa schimbi piese, sa pui piese racing, sa lucrezi la suspensii, ele pot costa si 7000 de euro, o suspensie de fata. Si se aduna, poti depasi 30.000 de euro, 40.000 de euro motocicleta preparata."

Motociclismul este un sport extrem. Robert Muresan traieste si la 308 km/h. Asta este viteza maxima pe care a prins-o pana acum. "Se intampla in 2014", isi aminteste el. Riscul este mereu prezent. Un viraj luat la 240 km/h este, pe cat de greu de imaginat de un om fara sportul extrem in sange, pe atat de riscant de pus in practica pentru un profesionist. Dar acest sport inseamna depasirea limitelor. Anul trecut, Stefan Bradl a pus nu numai cotul jos, la viraj, ci si umarul. "Si asta datorita pneurilor si sasiului modificat, altfel nu ar fi reusit"

"Daca ti-e frica, poti sa te lasi"

Cum te formeaza pilotajul ca om?

"E foarte greu sa vorbesc din punctul meu de vedere. Dar cred ca te dezvolta destul de mult, mai ales te invata sa fii foarte atent si iti dezvolta foarte mult reactiile. Eu pot sa observ asta cel mai bine pe strada, cand conduc o masina. Au observat si multi, reactiile sunt mult mai rapide decat cele ale unui sofer normal. Si reactia de decizie, de a anticipa orice miscare. Evident, te face mai matur, este un sport extrem. Daca faci o greseala si nu esti destul de atent si nu gandesti cand faci un lucru, se poate termina foarte rau pentru un pilot."

Cum a evoluat tehnologia in motociclism, ce se schimba de la an la an?

"Tehnologia electronica se dezvolta foarte rapid si deja motocicletele devin de la an la an mai puternice din punct de vedere tehnologic. Aici avem si noi lipsul asta mare, pentru ca nu avem acel inginer. Motocicleta nu mai inseamna mecanica pura, ca si acum 20 de ani. E mai mult IT acum. Daca ai un programator bun care stie sa-ti observe problemele si nu numai atat, sa le interpreteze. Motocicleta are 60 de senzori si daca nu ai inginerul asta care sa cunoasca programul bine, esti pierdut intr-un campionat mondial. Noi, pot sa zic, ca am facut un loc 13 mondial fara sa avem acest inginer."

Inainte de fiecare cursa, Robi Muresan se duce pe pista si da o tura cu un scuter. Analizeaza fiecare viraj, fiecare traseu care trebuie urmat. Stie toate cursele si de pe jocurile pe calculator. In unele editii ale jocului Superbike obisnuia sa concureze chiar cu el insusi. "Te ajuta sa inveti traseele. Deja jocurile respecta pista la milimetru, dar trebuie sa ai grija ca uneori mai schimba un viraj in anumite locuri", spune el. Motiv pentru care nu exista pista pe care sa nu o inspecteze inainte de startul oficial.

Ti-e frica de accidente?

"Nu pot sa zic ca am avut un accident foarte, foarte grav. Am avut la antrenament, am avut o comotie, am fost trei zile internat in spital. Nu poti sa mergi cu frica asta. Trebuie sa mergi constient de pericolele care sunt pe circuit, dar nu trebuie sa te gandesti: o sa cad. Nu poate sa-ti fie frica, pentru ca trebuie sa simti motocicleta, trebuie sa simti cand iti fuge fata, sa o controlezi. Daca ti-e frica de treaba asta, poti sa te lasi, nici nu vei ajunge undeva."

"Cel mai bun exemplu, sunt piloti care merg foarte tare, iar pe ei nu o sa ii vezi niciodata sa fi avut accidente foarte grave. Valentino Rossi, spre exemplu. El, in 10 ani, a avut 3 cazaturi. Asta inseamna sa fii un pilot bun. Sa fii si cumpatat, sa stii unde e limita, nu sa concurezi, sa cazi intruna, sa fii kamikaze."

"Exista si astfel de piloti, iar ei, din pacate, au parte de accidente grave. Un exemplu ar fi Simoncelli. El era genul de pilot care inchidea ochii si tinea gazul la maximum. Adica nu conta ce se intampla, el trebuia sa termine cursa primul. Cu o asa gandire se termina prost."

In cursa pentru revenirea in MotoGP, Robi Muresan se lupta acum pentru un TOP 5 de vis in urmatorul sezon din Superstock 1000. Spera ca performanta sa atraga din nou romanii catre sporturile cu motor. Atat fanii, cat si investitorii. La 23 de ani, el reprezinta Romania la cel mai inalt nivel intr-un sport cu sute de milioane de fani in Europa si in lume.

Autor: Catalin Andrei, [email protected]
Sursa foto: Robert Muresan, Facebook

Modifică setările cookies
Don’t miss out on our news and updates! Enable push notifications
Get notifications about important news!