Revolutie in jocurile de fotbal pe calculator! Inventia MAGICA de care te-ai indragostit INSTANT! Cum a evoluat OBSESIA care te tine cu lunile in casa
Despre legende care au fost si legende care ne fac weekendurile mai frumoase. Despre povestile bunicilor cu Nadia, Dobrin si Pele. Despre meciurile de saptamana asta, la care le cumparam noi bilete tatilor nostri. Despre fotbal si nu numai. AZI: despre evolutia jocului.. virtual de fotbal.
In 2013, fotbalul creeaza virtual momente care fac jocul cu mingea sa para moda secolului trecut. Messi e la fel de natural ca si pe televizor, Ronaldo se pregateste de tomahawk cu acelasi numar de pasi, iar Mourinho face tot posibilul sa te scoata din minti dupa fiecare conferinta de presa. Daca inspiratia nu e cu tine si alegi sa joci impotriva lui Real Madrid, atunci s-ar putea sa-ti petrecut sezonul (aka minimum doua zile) facand tot posibilul sa-l bati pe tipul in palton care se crede special.
Recunoaste: seriile FIFA, Pro Evolution Soccer sau Football Manager te-au tinut in casa cu saptamanile. Doar ca sa-i arati lui Jose ca e timpul sa-si caute rivalitati cu altcineva pentru ca tu esti prea bun ti-a luat ceva. Apoi, pana sa te prinzi ca Iniesta e cu magiile si la jocuri, sa vezi de ce nebuniile de pase lobate nu functioneaza la fel si din joystick-ul tau sau sa-ti explici de ce fac mofturi baietii cand le bagi sala de forta joi dimineata, iar ti-a luat ceva.
Daca te-ai intreba ce s-a intamplat cu timpul in care ai facut asta, ai spune ca l-ai castigat. Cel putin asta ar fi varianta copilului din tine. :)
Nu-i nimic. Nu esti singurul. De 45 de ani, fotbalul marcheaza generatii si din spatele monitoarelor. De toate felurile.
Nu avem pretentia ca stam beton cu documentele, dar asta e o incercare de istorie pentru joaca de-a fotbalul pe calculator. Stim ca nu ai nevoie neaparat de un computer si ca moda e setata pe console. Noi am crescut cu ecran bombat si cu w,a,s,d, asa ca acceptati conventia. :)
Incepem cu produsul japonezilor de la Taito, Crown Soccer Special, lansat in 1967. Se stie despre el ca era pe sistem pinball, ca opunea doua echipe, si ca singura tentativa de monitor pe care o aveai in fata era sticla de la masa de joc. Peste 6 ani, asiaticii apar pe piata cu primul joc video adevarat de fotbal. 'Soccer' e inventia care iti lasa imaginatia sa faca ce vrea pe terenul de fotbal. Intr-adevar verde, backgroundul e singura legatura cu realitatea. In rest, 'niste linii care fug dupa un punct' e rezumatul corect al actiunii din joc. Libertatea alegerii numelor ceeaza dream-team-uri, iar Pele, vedeta maxima a timpului, nu poate multumi sa ramana doar cu statut imaginar.
In 1981 se lanseaza Pele's soccer, primul joc video de masa validat de piata. Chiar daca detaliile grafice te-ar putea face sa zambesti astazi, pentru anii '80 simulatorul era considerat 'top stuff'. Pe langa varianta single player, jocul permitea si intalnirea directa dintre doi fotbalisti virtuali, asa ca timpul petrecut de fani in lumea lui Pele a inceput sa concureze cu cel rezervat pentru campionatele transmise la TV. In 1987, Nintendo trimite un concurent in lupta pentru fotbalul de consola. 'Soccer' aduce personaje aproape reale pe televizoarele conectate in fata joystick-urilor. Meciurile se joaca 6 contra 6, iar majoretele care te distreaza la pauza merita efortul catorva ore pierdute, desi controlul, legatura cu miscarile reale si cu spiritul fotbalului trebuie inca sa fie cautate pe gazonul adevarat.
Nu uitam de primul Football Manager, din 1982, care a dat startul maniei in simulatoarele de management. Primitiv pentru ochii de acum FM era vazut drept cel mai apropiat de real feel-ul fotbalului din perioada lui.
In 1989, Anco trimite 'Kick off' in mainile obsedatilor de fotbal. Progresul e evident. Jucatorii au calitati individuale pe care trebuie sa si le antreneze, miscarile sunt mai naturale si exista chiar posibilitatea unor detalii care egaleaza imprevizibilul in timpul unei partide. 'Kick off' domina timpul liber dintre meciurile adevarate si chiar imbunatateste legatura cu spiritul national. :) Jucatorii virtuali pot sa-si aleaga echipe nationale pe care sa le faca sa para uriase in fata adversarilor.
Abia in 1993 Sensible Software inventeaza un concurent. "Sensible Soccer" te lasa sa alegi dintr-un total de 168 de echipe, ai la dispozitie chiar si un sistem de simulare a Campionatului European din 1992, insa si posibilitatea dezvoltarii unei ligi proprii. Jucatorii pot pasa din prima si stiu sa dribleze la fel ca Romario si Bagiio. :) Bine, nu chiar, dar incercarea e OK.
Bomba video e trimisa in piata de Konami, in 1994. International Superstar Soccer le are pe toate: control excelent, grafica, adversari cu un grad de dificultate ridicat si dinamica. Este unul dintre cele mai realiste jocuri din era lui si inca mai primeste sanse sa impresioneze de la copiii deveniti intre timp oameni mari. ISS te intava sa interceptezi minge aprin alunecari, sa faci un-doi-uri, sa legi siruri de pase si sa gandesti tactic. Poti seta chiar nivelul de duritate al arbitrului si umbla in profunzime la aspectele de tactica si sistem de joc.
Tot in '94, Sega lanseaza Virtua Striker. Mai slab la gameplay decat ISS, Virtua Striker vinde mii de copii datorita graficii si a tehnologiei 3D. Jocul iti permite sa-ti alegi dintre 18 echipe, fiecare cotate diferit. Produsul face senzatie si devine un brand la nivel mondial.
Un an mai tarziu, Gremlin Interactive promite revolutia cu Actua Soccer. Inginerii au incercat sa pastreze pasiunea ISS din 2D intr-un mediu 3D. Jocul arata bine, dar e tinut minte de gameri in special datorita variantei multiplayer. 4 oameni puteau sa se bata pe goluri simultan in fata aceluiasi calculator. Diversitatea unghiurilor din care poti privi meciul, reluarile de clasa, atmosfera din stadion si reactiile suporterilor, la fel ca si efectele de sunet pun pentru prima data intrebarea 'Pana unde se poate ajunge cu simulatoarele de fotbal?'
Raspunsul e dat de EA Sports cu bijuteria FIFA99, care le-a facut sa para invizibila orice concurenta. 250 de echipe de club si 45 de nationale, fotbalisti adevarati, calitati reale, driblinguri spectaculoase, tacklinguri criminale, strategii de faze fixe... REALITATE! Preluarile pe piept ridica mingile din taste doar ca sa fie incercate din nou, simularile sunt posibile, iar spectacolul e total. Comentariul asigurat de Gary Lineker, Marw Lawrenson si Chris Waddle te face sa dai boxele mai tare, in timp ce absenta lui Ronaldo, superstarul absolut din fotbal, chiar nu mai e observata decat de mofturosi.
Asa a inceput totul. De la chinul unor linii pe care trebuia sa le crezi vedetele preferate, la majorete pe muzica enervanta si fotbal adevarat. Ce a urmat, stiti cu totii. Nimeni nu stie CAT de reala mai poate fi realitatea in FIFA sau PES dupa bijuteriile ultimilor ani. Vedem in 2014. Pana atunci, se baga cineva la o FIFA 99? :)
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News