(P) Cum se procedează în cazul unui deces la domiciliu
Chiar dacă majoritatea dintre noi evităm pe cât putem discuțiile legate de trecerea în neființă a celor dragi nouă, la un moment dat tot ne vom confrunta cu o astfel de situație. Un moment dificil și pe care nu prea reușim să îl gestionăm așa cum se cuvine. Aici intervine ajutorul oferit de firmele de pompe funebre, care se pot ocupa de multe aspecte legate de tot ce trebuie dus la bun sfârșit cu acest prilej.
Decesul celui drag poate interveni acasă, într-un spital sau cămin de bătrâni sau în urma unei situații violente. Am ales ca în rândurile de mai jos să îți detaliem puțin câteva aspect legate de pașii care trebuie urmați în cazul în care încetarea din viață a avut loc acasă.
Ia imediat legătura cu o firmă de pompe funebre
Nu este deloc o exagerare, ci cea mai bună decizie pe care o poți lua în aceste momente dificile. Te scapă de stres, multe complicații și, chiar dacă nu crezi, nu costă chiar atât de mult pe cât ai impresia. Încă de la telefon, agentul funerar cu care iei legătura îți va explica pașii care urmează să fie parcurși și va răspunde multora dintre întrebările tale. Apoi, o echipă se va prezenta la domiciliul persoanei care a încetat din viață, pentru a începe deja pregătirile care se impun pentru ultimul drum.
Acte de care ai nevoie
Din păcate, după cum știi prea bine, la noi în țară birocrația nu prea dă semne că se va liniști. Prin urmare, este nevoie de o mulțime de acte necesare inmormantare, ceea ce înseamnă multe drumuri pentru tine, mulți nervi și frustrare că nu ai posibilitatea să îți iei un ultim rămas bun, așa cum se cuvine, de la cel drag care a părăsit această lume. Din fericire, dacă vei apela la o firmă de pompe funebre, personalul de aici se poate ocupa de toate acestea în locul tău, ceea ce poate fi pentru tine un prilej de a te liniști și încerca să te împaci cu gândul decesului persoanei dragi ție. Dar să vedem exact de ce acte ai nevoie atunci când decesul a intervenit la domiciliu.
Constatarea Decesului /Certificat Medical Constatator Al Decesului
Primul pas este, în mod firesc, constatarea decesului. Aceasta se face de către un medic constatator poate fi medicul de familie, de la serviciul de ambulanță ori poate chiar medicul colaborator al firmei de pompe funebre, atunci când vorbim de una cu adevărat profesionistă.
Certificatul medical constatator al decesului este actul în care sunt trecute datele personale ale persoanei care a încetat din viață, precum și cauza și data la care s-a produs tristul eveniment.
În mod obligatoriu, certificatul constatator al decesului trebuie completat pe formular tip și este nevoie să aibă număr de înregistrare, dată clară, semnătura și parafa medicului constatator, dar și sigiliul/ștampila unității sanitare. În respectivul act mai trebuie menționată și cauza decesului, fără prescurtări, și înscrisă cu majuscule. Acest certificat se ȋntocmește la 24 ore după ce a avut loc decesul și se eliberează pe baza actului de identitate al persoanei care a încetat din viață.
Întocmirea certificatului de deces
Urmează întocmirea certificatului de deces, act în care sunt trecute datele din certificatele de stare civilă ale decedatului, precum și cauza care a dus la încetarea din viață. Întocmirea actului de deces se efectueaza la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor, respectiv la ofițerul de stare civilă din cadrul primăriei pe a cărei rază s-a produs tristul eveniment.
Certificatul de deces este documentul oficial care confirmă decesul, îi acest act este eliberat rudelor de gradul I de către o instituție abilitată. Atunci când decesul a avut loc din cauze naturale, declararea evenimentului se face în 3 de zile de la data când acesta a avut loc.
Înmormantarea și obținerea ajutorului de deces
De regulă, înmormântarea persoanei decedate are loc la trei zile de la producerea decesului, cu excepțiile în care se dorește sau este nevoie ca acest eveniment să fie amânat.
Pentru a obține ajutorul de înmormântare trebuie alcătuit un dosar care trebuie să conțină anumite acte: cerere tip, certificat deces, actul de identitate al solicitantului, acte de stare civilă ale solicitantului din care să care este rezulte gradul de rudenie cu decedatul, dovada suportării cheltuielilor legate de deces, o adeverință prin care să se demonstreze că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, talonul de pensie și o copie a testamentului (acolo unde este cazul).
Este posibil să fie nevoie de mult mai multe acte și documente, dar cel mai bine afli aceste amănunte chiar de la reprezentanții firmei de pompe funebre cu care ai decis să colaborezi. Important este să găsești o agenție de servicii funerare profesionistă și de încredere, care să se ocupe de toate aceste detalii pe care tu nu ai de unde să le cunoști.
Un ultim rămas bun
Timpul care îți rămâne la dispoziție până la înmormântare este uneori prea scurt pentru a-ți lua un ultim rămas bun așa cum se cuvine. De aceea ajutorul dat de firmele de pompe funebre este neprețuit, pentru că angajații lor se pot ocupa de aproape tot ce ține de o înmormântare decentă și plină de respect. Există mai multe tipuri de pachete funerare pentru care poți opta, în funcție de bugetul disponibil, și totul va fi bine. Cel drag ție va avea parte de un priveghi și o înmormântare așa cum merită, iar tu vei avea consolarea că ți-ai arătat încă o dată dragostea și respectul pe care i-l purtai.
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News