(P) Și anvelopele suferă de căldură, protejează-le!
Cu toții ne bucurăm de vară, de soare și de drumurile spre destinațiile de vacanță, iar deseori mijlocul preferat de transport este autoturismul.
De asemenea, traficul mai liber din orașe ne îndeamnă să folosim mai mult mașina personală dotată cu aer condiționat decât transportul public. Iar dacă am făcut și toate operațiunile de pregătire a autoturismului pentru sezonul estival, de ce nu?
Este deja evident pentru toată lumea că în luna iulie, supranumită în popor și luna lui Cuptor, nimeni nu ar trebui să mai aibă pe mașină anvelope de iarnă. Cei care cred că vor face o economie folosindu-le, să știe că în maxim 1000 de kilometri de rulaj pe asfalt încins acestea nu doar că își vor pierde o parte din proprietățile care le fac aderente iarna, dar și că uzura acestora va fi mai accentuată.
Dar chiar dacă avem montate anvelope all-season sau anvelope de vară, tot trebuie să avem grijă de ele. Faptul că sunt mai rezistente la căldură nu înseamnă ca rezistă la orice temperaturi. Trebuie știut faptul că pe timp de vară, sub soare puternic, asfaltul încins ajunge la temperaturi de peste 70 de grade Celsius. Din acest motiv și cauciucul anvelopelor se încălzește mult mai puternic. De asemenea, trebuie știut că orice anvelopă se încălzește la rulare din cauza frecării cu solul.
Odată cu anvelopa se încălzește și aerul din interiorul acesteia. Desigur, dacă în loc de aer le-ați umplut cu azot, atunci situația nu va fi așa complicată pentru că azotul își va păstra volumul și, implicit, nu va crește semnificativ presiunea în pneuri. În cazul în care sunt umplute cu aer, atunci trebuie să știți că diferențele de presiune pot atinge chiar și o atmosferă. Acest fenomen nu doar că va afecta gradul de confort al celor de la bordul mașinii dar vor afecta și componentele suspensiei (articulații, arcuri, amortizoare, semibielete etc.).
Nu în ultimul rând, temperaturile ridicate suferite de materialul din care sunt făcute anvelopele pot duce la anumite degradări ale materialului. Creșterea gradului de elasticitate va putea duce chiar la uzuri accentuate. Dar există și soluții pentru protejarea acestora.
În primul rând, dacă mergeți cu mașina în concediu, verificați masa maximă admisă a vehiculului și distribuția maselor pe punți. Astfel, chiar dacă producătorul vă spune că autoturismul poate atinge, să zicem, 1800 kg, există o diferențiere în funcție de punți. Supraîncărcarea uneia dintre acestea nu doar că va duce la o ținută de drum deficitară, dar va suprasolicita și mai mult pneurile, iar creșterea presiunii în acestea este total contraindicată pentru motivele expuse mai sus. Prin urmare, ideal ar fi să scădeți cu aproximativ 10 % sarcina maximă admisă a mașinii.
Întreținerea anvelopelor nu înseamnă doar verificarea gradului de uzură și presiunea din roți. În cazuri de temperaturi foarte ridicate există diverse soluții protectoare care trebuie aplicate pe taloanele roților. Astfel, degradarea cauciucului din cauza radiațiilor ultraviolete este mult diminuată. Spălarea jantelor este de asemenea importantă pentru că acestea pot disipa o mare parte din căldura acumulată pe timpul frânărilor sau o pot prelua de la anvelope. Prin urmare, un jet de apă care va îndepărta praful de la plăcuțele de frâne va fi binevenit. O jantă curată eliberează mai multă căldură decât una murdară.
Totodată trebuie luat în calcul stilul de conducere. Anvelopele fiind mult mai încinse, se vor uza mai repede la frânări și cu atât mai mult la frânările violente. De asemenea, plecările bruște pot duce la uzuri accentuate. Prin urmare, abordarea unui stil de conducere preventiv nu doar că va aduce economii de carburant, dar va scădea și gradul de uzură al pneurilor.
Tu ai grija de anvelopele tale?
Urmăriți SPORT.RO și pe Google News